Böneveckan för fred i Palestina och Israel 2020

Den av Kyrkornas Världsråds initierade Böneveckan för fred i Palestina och Israel infaller den 13– 21 september. Temat i år är Creative Solidarity in common fragility/Kreativ solidaritet i gemensam skörhet. Under rådande omständigheter får bön och engagemang ske på nätet.

Eftersom coronappandemin hindrar oss att såsom tidigare ta emot internationella gäster och göra en turné i stiftet så måste vi istället flytta ut vår bön och vårt engagemang på nätet. Församlingar i stiftet har inbjudits att filma sin bön och sina fredsgudstjänster.

Vår bön och vårt engagemang behövs verkligen för möjligheten att nå en hållbar och rättvis fred i landet. Situationen hårdnar allt mer. Många har säkert hört talas om den israeliska regeringens planer på att annektera stora delar av Västbanken.

Detta har tillfälligt satts på paus, men trakassering och övergrepp på lokalbefolkningen pågår alltjämt. Bland mycket annat så fortsätter raserandet av hus och hem.  Från 2004–2019 har bara i östra Jerusalem 978 hus förstörts i en ökande takt som gjort 3 177 människor, bland dem 1 704 hemlösa barn, detta enligt rapporter från människorättsorganisationen BTselem.

I sommar har lokala palestinska kristna publicerat dokumentet ”Cry for Hope – Ge oss hopp!”. En uppmaning till beslutsam handling. Det är en brådskande appell till alla kristna, till alla kyrkosamfund och ekumeniska organisationer att engagera sig i en process av studier, reflektion och bekännelse såsom grund för solidaritet och handling.

Vi behöver intensifiera vår bön och visa en kreativ solidaritet med de lokala kristna som visar vägen. Till exempel har Lunds stifts samarbetsorganisation Sabeel varje tisdag klockan 17 ett online seminarium under rubriken #Kumi Now. Vi startar vår process i Lunds stift med denna bönevecka.