Foto: Maria Lundström

Arrendatorsträff med aktuellt och matnyttigt innehåll

Hur hantera invasiva ogräs, hur genomföra syn, och vad är framtidens jordbearbetningssystem? Det är betoning på det praktiska och konkreta när 80-talet jordbruksarrendatorer från Skåne och Blekinge samlats till en uppskattad träff på Stiftsgården Åkersberg.

Inbjudare denna februaridag i Höör är Lunds stifts prästlönetillgångar och Lunds domkyrka. Arrangörerna inleder med att presentera sig. Domkyrkokamrerare Mats Persson, avdelningschefschef Katarina Hallenborg och Anneli Kihlstrand, ordförande i Lunds stifts egendomsnämnd berättar om sina verksamheter.

Här några röster från deltagarna:

Olov Hillerström kommer från gården Stora Mörshög utanför Bjuv. Han arrenderar tillsammans med sin bror Erik sedan 2018 mark bland annat av Lunds stifts prästlönetillgångar.

- Det är trevligt att få ansikten på dem man har kontakt med. Öppenhet, dialog och kunnighet är viktigt. Programmet idag är intressant. Att få lära sig mer om att genomföra syn är ett angeläget ämne. En besiktning är vad det är, det är i hög grad avhängigt vilken tid på året det genomförs, tycker Olov Hillerström.

Bra att få tillfälle att mötas, bli ansikten för varandra och diskutera det som är angeläget, säger Olov Hillerström, Tobias Hansson och Claes Block. Foto: Maria Lundström

- Det är mycket att ha koll på både vad gäller markerna och fastigheterna. Att dränera tillhör en av de stora utgifterna. Vem ska stå för kostnaderna för att dränera fält när det kostar 25 000 kronor per hektar? Det gäller att kunna diskutera och föra en bra dialog med markägaren, menar Olov.

Tobias Hansson och kusinen Stefan Hansson arrenderar sedan 2015 av Lunds domkyrka i Önnerup utanför Lund. De tog då över från Tobias föräldrar som arrenderat marken sedan 1990.

- Jag är nöjd med arrangemanget. Det är bra att träffas. Jag gillar att olika problem konkretiseras och lyfts och att vi får förslag till åtgärder, anser Tobias Hansson.

Positivt att komma närmare

Claes Block är vice ordförande i egendomsnämnden. Vad tycker han om dagen?

- Det är positivt att så många har kommit. Som det är nu håller vi dessa träffar vart fjärde år. Kanske vore det en idé att mötas oftare. Vi vill föra en dialog med arrendatorerna för att skapa bästa möjliga samarbete och klimat.

- Det är positivt för hela förvaltningen att komma närmare våra arrendatorer. Det är också det vi vill uppnå genom att arrangera en matnyttig dag med gemensamt erfarenhetsutbyte, avslutar avdelningschef Katarina Hallenborg.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

Anneli Kihlstrand, egendomsnämndens ordförande i samspråk med föreläsaren Marianne Andersson och stiftsjurist Martha Henriksson-Witt. Foto: Maria Lundström