Lund Choral Festival och två stiliserade fåglar.
Foto: Lund Choral Festival

Domkyrkans körer deltar i Lund Choral Festival

Nyhet Publicerad Ändrad

17–23 oktober 2022 är det åter dags för Lund Choral Festival, Sveriges största körfestival. Lunds domkyrkas körer deltar givetvis.

Ett femtontal körer sjunger runt om i Lund

I höstens körfestival deltar

• VoNo
  • Baobab Sisters
  • Kraja
  •  Orphei Drängar
  • DuVe
  • Hägersten á capella
  • Palaestra Vokalensemble
  • Collegium Vox Humana
  • Dalby Kammarkör
  • Rejoice Gospel Choir
  • Lars-Erik Larsson-gymnasiets körer
  • Carolinae Damkör
  • Svanholm Singers
  • Bratislava Boy’s Choir
  • Lunds Vokalensemble
  • Sångare ur Domkyrkans körer.

Konserterna äger rum i Domkyrkan, Allhelgonakyrkan, Magle Konserthus, Skissernas Museum, Rotundan i Folkets park samt Universitetsaulan.

Lund Choral Festival arrangeras vartannat år sedan 2006 av Musik i Syd med stöd av Lunds kommun. Festivalen vill stärka Lund som körstad, locka en ny och större publik till Lund,  initiera nya scener, öppna dörren för gästande ensembler och ge möjlighet för Lunds körsångare att ingå i nya sammanhang och nätverk. Körsången som konstform och folkrörelse står i fokus.

Lund Choral Festival och två stiliserade fåglar.

Lund Choral Festival

Lund Choral Festival är Sveriges största körfestival. Festivalen arrangeras av Musik i Syd med stöd av Lunds kommun.