Foto: Mona Davidsson

Gemenskap och handarbete

Nyhet Publicerad

Tycker du om att skapa något med dina händer Och dessutom göra det i trevligt sällskap? Välkommen till ”Pysselgruppen” i Maria Magdalena kyrka!

I församlingar runt om i landet finns grupper som syr, stickar eller på annat sätt tillverkar föremål som sedan säljs till förmån för faste- eller julkampanj.
I Lunds östra stadsförsamling är det ”Pysselgruppen” som i många, många år haft den inriktningen. Varje måndagsförmiddag träffas några kvinnor i Maria Magdalena kyrka och det som pågår runt bordet är lika mycket trivsel och avspänt umgänge, som praktiskt arbete.

Just denna förmiddag i februari tillverkas blommor av silkepapper, blommor som kan pryda påskriset i stället för fjädrar. En i gruppen har en egen specialitet, stickade äggvärmare i olika färger, också att hänga i påskriset. Båda varianterna finns att köpa i kyrkan, och behållningen går till fastekampanjen. (Länk till ACT.  Act Svenska kyrkan)
Andra delar av året stickar och virkar gruppen saker som säljs till stöd för julkampanjen.
Under pandemins påtvingade isolering blev det extra tydligt hur viktig pysselgruppen är.
– Sticka kan man göra hemma, säger en i gruppen. Men det är det sociala umgänget som är viktigast. Det var förfärligt att leva isolerat, och underbart att kunna vara nära varandra igen.

Gull-Britt Andersson leder gruppen sedan 2016. Förutom detta, är hon också gudstjänstvärd, aktiv i den internationella gruppen och i syföreningen. Syföreningen som, namnet till trots, är mer inriktad på föredrag och program än handarbete.
– Flera av oss bor också i närheten, och det är en fördel när man är äldre att ha nära till det man vill göra.
Precis som de övriga lyfter hon gemenskapen som det viktigaste.
– Det är okej att bara sitta här och prata, säger hon. Och det är inget tvång att vara med hela förmiddagen, eller att komma hit varje vecka.
Vill du veta mer om gruppen, välkommen att kontakta Gull-Britt via mejl: gullbritt.andersson@otorn.org

Inför fastetiden tillverkar Gull-Britt Andersson och de andra i Pysselgruppen blommor av silkespapper. En pålitlig storsäljare sedan länge, som alternativ till fjädrar i riset. Foto: Mona Davidsson
Jultemat är aktuellt, året runt. En av deltagarna har tagit med material hemifrån, som kanske kan bli användbart framåt hösten. Foto: Mona Davidsson