Foto: Maria Eriksson

Barn & familj

Församlingen har en rad olika grupper och verksamheter för barn, ungdomar och familjer. Vi finns här under föräldraledigheten, men också för barnen när de växer och blir större och vill upptäcka världen. Här finns mer information om allt från babyrytmik och scouter till öppet hus. Aktuella tider finns alltid i kalendern på webbens startsida.

(OBS! Aktiviteterna är listade i bokstavsordning.)

Babyrytmik och babycafé

Att vara förälder är stort. Det kan vara omvälvande, krävande
och alldeles underbart. I musik, lek och gemenskap hittar vi tillsammans vägar för vardag och fest. Ni är alltid välkomna!

Sankt Hans kyrka, onsdagar kl 09.30 - 11.30

Samarbetskyrkan Sankt Knut, torsdagar kl 09.30 - 11.30

Maria Magdalena kyrka, fredagar kl 09.30 - 11.30, (för barn som inte börjat i förskolan.)

Extra häng

För dig som går i åk 4-7 och som vill träffas för att umgås, skapa och diskutera frågor kring tro och religion.

Vi träffas i Sankt Hans kyrka följande onsdagar kl. 18.00-20.00
17/1, 31/1, 14/2, 28/2, 13/3, 10/4, 24/4, 8/5, 22/5.
Vi bjuder på mat och avslutar träffen med en enkel andakt.
För frågor eller anmälan, kontakta jonna.nilsson@svenskakyrkan.se.

Himmel & pannkaka

Välkommen till en svängig gudstjänst för barn och vuxna. Efteråt äter vi pannkakor tillsammans.

Maria Magdalena kyrka tisdagarna 12 mars och 23 april kl 17.00.

Sankt Hans Kyrka onsdagarna 28 februari, (Skärtorsdagen 28 mars), 17 april och 29 maj  kl 17.00.

Scoutkåren Tornugglan

Är du intresserad av natur och friluftsliv? Läger och nya kompisar?
Välkommen till våra scoutgrupper!
Tornugglan är en del av Lunds östra stadsförsamlings barn- och
ungdomsverksamhet, men även en självständig scoutkår.
Scouting är mycket mer än knopar och eld. Det kan handla om
scoutteknik, friluftsliv, teater, pyssel, samhällsengagemang med mera
där lek och reflektion är en naturlig och viktig del.
Ibland gör hela kåren saker tillsammans över åldersgränserna, som
läger och S:t Georgsfirande med tårttävling.
Vi är ungefär 75 medlemmar, varav cirka 20 vuxna, som träffas i fem åldersbaserade grupper.

Träffas på måndagar, för vidare info se Tornugglans webbsida. Kontakt: rolf.persson@fagotten.org, 0730-51 79 95, eller karoline.henriksson@svenskakyrkan.se.

SKUMM, SKUISH

I församlingen finns två ungdomsgrupper. Vi hänger i församlingsgården och hittar på olika aktiviteter tillsammans. Kvällarna avslutar vi med en mysig andakt i kyrkan.
Svenska kyrkans unga i Maria Magdalena täffas på söndagar.
Svenska kyrkans unga i Sankt Hans träffas på torsdagar.
Vill du veta mer kontakta karoline.henriksson@svenskakyrkan.se (Maria Magdalena) eller jonna.nilsson@svenskakyrkan.se (Sankt Hans).

Tweenies

För barn i årskurs 4-7. Vi hittar på massa kul grejer, lär känna varandra och Gud.

Samarbetskyrkan Sankt Knut, onsdagar jämna veckor kl 19.00-20.30

Öppet hus för små och stora

Samarbetskyrkan Sankt Knut, måndagar udda veckor kl 14.30-16.30
Välkommen att fika, pyssla, leka, umgås och sjunga! Vuxna och barn tillsammans. Nytt upplägg i höst, vi startar med sångstund inne i kyrkan kl 14.30.

Maria Magdalena kyrka, måndagar jämna veckor kl 14.30-16.30
Välkommen att fika, pyssla, leka, umgås och sjunga! Vuxna och barn tillsammans.

Sankt Hans kyrka, onsdagar kl 14.00-18.00
Barn tillsammans med vuxen är välkomna att leka, skapa och umgås.
Sångstund för alla som vill sjunga kl 15.30-15.45.
Kvällsmat finns från kl 17.00 till självkostnadspris.

Sommarläger

Samarbetskyrkan Sankt Knut vecka 26

Bibeläventyret

Ett icke-konfessionellt läromedel, som används i årskurs 4 eller 5, utformat efter skolans behov.

Barnkyrka, söndagsskola, barnens egen Gudstjänst...

…är alla olika namn på den stund där barnen får vara en del av gudstjänsten på ett sätt som är skapat för dem och med dem.

Konfirmand i Lunds östra stadsförsamling

Funderar du också på livet? Om vart just du är på väg och för vem du är viktig? Fundera på att börja i en konfirmandgrupp! För dig som är född 2010 och funderar på konfirmation nästa år, kolla in våra grupper 2024-2025. För dig född 2009 är det kanske inte riktigt försent än för att hänga på en av våra grupper för 2023-2024.

Montessoriförskolan Triangeln

Montessoriförskolan Triangeln har funnits sedan 1993 och är en kristen montessoriförskola. Vi finns i Maria Magdalena kyrka på Östra Torn i Lund och vår huvudman är Svenska kyrkan.