Stickade halsdukar ska bidra till #envarmarestad

På tisdagsmorgonen den 14 januari fick flera göteborgare en varm överraskning när de väntade på bussen eller spårvagnen. På flera hållplatser låg handstickade halsdukar, vantar, raggsockor och mössor – kvarlämnade, men inte borttappade. Den som hittade ett stickat plagg uppmanades att ta med det hem. Bakom initiativet ligger Svenska kyrkan.

- Det är människor i olika grupper i våra kyrkor och andra frivilliga som har stickat, säger Annika Larsson, kyrkoherde i Lundby församling. Vi tycker att de här stickade plaggen är en kul idé som vi hoppas ska skänka göteborgarna glädje och värme i vintermörkret. Kanske får det oss också att tänka till kring vad vi kan göra för att ta hand om varandra.

Det är kallt och ruggigt i Göteborg just nu. Svenska kyrkan vill se de stickade plaggen som en symbol för att vi alla kan bidra till en varmare och mer medmänsklig stad.

Under hösten har hundratals personer engagerat sig runt om i landet, efter en idé från en församling i Luleå förra hösten. En del har virkat mössor, andra stickat halsdukar och en och annan vante eller raggsocka. Att sticka eller virka ett värmande plagg som läggs till skänks på hållplatser är en rikstäckande ”kupp” som Svenska kyrkan står bakom, där ca 60 församlingar och pastorat medverkar. Kampanjen går under namnet #envarmarestad.

Medverkande församlingar och pastorat i Göteborg och Västra Götaland:

Lundby församling, Backa pastorat, Carl Johans pastorat, Falköpings pastorat, Mölndals pastorat, Nylöse pastorat, Tölö-Älvsåkers pastorat, Uddevalla pastorat, Västra Frölunda pastorat, Öckerö församling och Örgryte pastorat.

… och ytterligare ca 50 församlingar/pastorat runt om i Sverige – från Piteå i norr till Sjöbo i söder.