Foto: Illustratör Jenny Lindqvist

Torns kyrkor och församlingsgård

I Torns församling finns sex kyrkor, samt den nybyggda församlingsgården i Stångby, som invigdes i mars 2022.

Församlingsgården Stångby

Torns nybyggda församlingsgård invigdes i mars 2022. Välkommen till Vallkärravägen 14 i Stångby.

Stångby kyrka

Stångby by präglas fortfarande av den gamla bebyggelsen från tiden före skiftesreformen, i det att flera lantgårdar ligga samlade kring vägkorset i byn, och kring dessa märkas också andra byggnader, såsom bysmedja, handelsbod samt givetvis skola och kyrka.

Vallkärra kyrka 1920 x 1272

Vallkärra kyrka

Vallkärra kyrka uppfördes i slutet av 1100-talet i romansk stil och av vitputsad gråsten. Av den ursprungliga kyrkan återstår endast koret. För att få en uppfattning om hur Vallkärra kyrka såg ut från början måste man tänka bort de stora sidoskeppen och föreställa sig sparsamt ljus genom högt sittande små och få fönster. Praktfulla målningar drog uppmärksamheten till sig.

Igelösa kyrka

Namnet Igelösa är ett gammalt namn. Lösa betyder äng och Igelösa, ängen som det växer ekar på.

Håstads kyrka

Håstad nämns i Nordens äldsta bevarade dokument, ett donationsbrev av Knut den Helige från 1085. Stavningen var då Hastatum. Första stavelsen är sannolikt ett utdött adjektiv, har, högt belägen. Stavelsen stad har inte med det moderna ordet stad att göra utan betyder plats, ”ställe”.

Västra Hoby kyrka

Västra Hoby har delvis kvar sin gamla bykaraktär genom att en del gårdar ligger nära kyrkan.

Odarslövs kyrka

Kyrkan härstammar från 1100-talet och är byggd i romansk stil. Under 1800-talet genomfördes omfattade ombyggnationer av kyrkan. Bland annat fick tornet sin påbyggnad av rött tegel. Odarslövs kyrka är stängd sedan 1990 och avlyst sedan 2002.

Om dess väggar kunde tala - Vallkärra kyrka

Följ med på en resa tillbaka till 1100-talet där väggarna i Vallkärra kyrka får berätta sin historia. Hur det kan ha sett ut under valven? Vilka målningar doldes bakom de nu vitkalkade väggarna?

På upptäcktsfärd bland livsöden i Vallkärra

Gravarna på kyrkogården i Vallkärra rymmer många intressanta levnadsöden och berättelser. Du kan lyssna på berättelserna genom att skanna QR-koder med din mobiltelefon när du går runt på kyrkogården - eller direkt här nedan.