Nyakazimbi

Norra Nöbbelövs församling har en vänrelation med en församling i Tanzania - Nyakazimbi. Läs mer här.

Nyakazimbi är ett alldeles nybildat pastorat som ligger i Karagwe stift av den lutherska kyrkan, ELCT (Evangelical lutheran church of Tanzania) uppe i det nordöstra hörnet av Tanzania och som gränsar till Uganda och Rwanda. Området kallas Kagera och är en av de 25 regioner som finns på Tanzanias fastland.

Genomfartsleden ifrån gränsen till Uganda (Mutukula) till Rwanda/Burundi går genom stiftet och Nyakasimbi ligger vid denna huvudväg 123 km ifrån gränsstationen Mutukula.

Befolkningen är för närvarande knappt 13 000 personer något mer kvinnor och flickor än män och pojkar. Barn utgör en stor del av befolkningen. Pastoratet har idag ca 3 300 kyrkotillhöriga vilka fördelar sig på församlingen på följande sätt:

Kahanga församling ca 600, Kabale församling 350, Betsaida församling ca 200, Nyakasimbi församling ca 1760, Nyamiyaga församling ca 350.

Den huvudsakliga försörjningen i området utgörs av självförsörjningsjordbruk, djurhållning, handel och diverse mindre utvecklingsprojekt. Avkastningen på jordbruket har dramatiskt förbättrats på 30 år men en svårighet är att producenterna är fullkomligt i händerna på de lokala uppköparna som själva sätter priserna utan konkurrens. Bristen på investeringskapital gör att affärsmännen i området är helt beroende av det lilla kapital man själv kan tillhandahålla för att starta projekt.

Projektet i Nyakasimbi men att bygga ny kyrka och pastorsbostad inleddes 2005 eftersom man upplevde att den ”gamla” kyrkan, byggd 1966, var alldeles för liten och snabbt blev överfull på söndagarna. Man har också sett hur Karagwe stift har utvecklats och expanderat sedan det bildades genom en avknoppning ifrån det Nord-västra stiftet 1979 och förväntar att denna expansion skall fortsätta.

I pastoratet arbetar prästen Melckisedeck Iromba tillsammans med sex evangelister; Elinegrida Valentine, Timotheo E Malisha, Gresimu Mgenyi, Edward E Manisha, Edward R Kakobe och Nixon H Zamunuga. Detta är pastor Melcks första tjänst eftersom han avslutade sina teologistudier i Juli 2015 och prästvigdes i december 2015. Han började studera teologi i september 2011 på ett universitet i Moshi och innan dess har han varit ungdomskoordinator i stiftet och arbetat med Hiv-projekt. Han är gift och har två barn. Pappan var också präst och tjänstgjorde just i Nyakasimbi åren 1999 och 2000.

På Nyårsdagen 2018 invigdes den nya kyrkan och prästbostaden som Norra Nöbbelöv har varit med och bidragit till med bland annat kollekter i samband med dop. Det behövs även konstrueras en vattentank med tillräcklig kapacitet för behoven. Pastoratet driver även ett miljöprojekt med trädplantering. I de framtida planerna finns även ett resurscenter med tillgång till internet för lokalsamhället.

Musik är en viktig del av det kyrkliga livet med flera körer och regelbundet genomförs körtävlingar för hela stiftet. Vid det senaste tillfället kom man på 8 plats av 16. I det senaste mailet skrev pastorn om att de höll på att forma manskörer i alla församlingarna.

Stiftets vision är; Ett Kristus-centrerat samhälle fyllt av glädje, fred och på ett holistiskt sätt stärkt och bemyndigat.

Stiftets missions-förklaring; Karagwe stift har förbundit sig att bygga en stark  samhällsgemenskap genom predikan och undervisning, att förespråka och tillhandahålla sociala och ekonomiska tjänster med integritet och kärlek föra att verka för en hållbar och integrerad utveckling.

På väggen i Lilla salen i Nöbbelövsgården sitter en palmbladsbonad ifrån Nyakasimbi. Där står:
Love, Peace and Unity – Norra Nöbbelöv – Nyakasimbi – God Bless our Partnership.

Det får även vara vår bön ; Gud välsigne vår gemenskap.