Foto: Daniel Andersson

Norra Nöbbelövs kyrka

Norra Nöbbelövs kyrka är öppen varje dag mellan kl 10-15. Läs mer om kyrkan här!

Norra Nöbbelövs kyrka är öppen varje dag kl 10-15.

Historik: Den tidigare kyrkan från 1100-talet

Mot slutet av 1800-talet medförde folkökningen och viss ökning av de ekonomiska resurserna att församlingen ersatte den gamla och delvis förfallna medeltidskyrkan med den nuvarande.

Den gamla kyrkan, som revs 1899, var en liten kyrka byggd i romansk stil, och saknade både torn och absid. Byggnadsmaterialet var sandsten. Koret var byggt av tegel och bör ha tillkommit senare, liksom ett torn med överbyggnad av trä.

I samband med visitationer i slutet på 1800-talet hade biskopen pekat på bristerna i den gamla medeltidskyrkan. Kyrkoherde S G Cavallin instämde; "Liten, oprydlig och ruskig" var hans omdöme. Han framhöll också, att den endast rymde 120 sittplatser, medan församlingen med sina 304 invånare hade 205 kommunikanter (nattvardsgäster).

När den gamla kyrkan revs 1899, användes stenarna för att bygga skolan som idag fungerar som församlingsgård (Nöbbelövsgården).

Av den gamla kyrkans medeltida inventarier återfinns i den nya kyrkan en klocka av malm, dopfunten och en ljuskrona.

Hur den gamla kyrkan såg ut kan man se på A Hedlunds målningar, som finns placerade i kyrkans kor och i Nöbbelövsgården. Den ena målningen visar koret med triumfkrucifix och predikstol, den andra visar utsidan av kyrkan med sitt klocktorn av trä.

Dagens kyrka

Den nuvarande kyrkan invigdes 1901 på Allhelgonadagen. Kyrkan är uppförd i nygotisk stil, vars främsta företrädare var domkyrkoarkitekt Helgo Zettervall. Arkitektfirman Lundwall & Boklund i Malmö ritade Norra Nöbbelövs kyrka. Predikstolen med evangelisterna och deras symboler i relief går i stil med kyrkans interiör. I västra delen av kyrkan finns en orgelläktare som bärs upp av två pelare. Kyrkan fick sin nuvarande orgel 1971, byggd av A Mårtenssons Orgelfabrik. Golvet under bänkarna är av trä medan golvet i övrigt är av svarta och vita s k Viktoriaplattor.

Tillbyggnad 1995

Under 1995-96 genomfördes en om- och tillbyggnad av kyrkan. Interiört syns detta främst genom att altarrunden tagits bort. Genom tillbyggnaden tillkom samlingsrum, kapprum, toaletter och bättre förrådsutrymme. Vid tillbyggnaden hittades delar av en massgrav/soldatgrav från Slaget vid Lund. Se info längre ned.

Triumfkrucifixet

Triumfkrucifixet som har sin plats på altaret är skuret i trä av konstnären Eva Spångberg. Hon har även gjort figurerna till församlingens julkrubba.

Påsklandskapet

Församlingens påsklandskap togs fram till 1991. Figurerna i terrakotta är gjorda av Gunnel Gillberg.

Jungfru Maria från Nöbbelöv

Till Historiska museet i Lund flyttades en tid före rivningen av den gamla kyrkan ett helgonskåp, "Jungfru Maria från Nöbbelöv". På skåpets två flyglar har antagligen funnits helgonbilder. "Den urblekta ansiktsfärgen har blivit av profana penslar överkluddad" skrev Olof Gustafsson 1849. Helgonskåpet som stod på norra sidan i kyrkan har daterats till sent 1300-tal. Ytterligare två Mariafigurer med samma ursprung finns i Brågarps kyrka, Staffanstorp och S:t Gertruds i Falsterbo.

En kopia av Jungfru Maria med Jesusbarnet finns nu i Norra Nöbbelövs kyrka. Maria och barnet är klädda i veckrika förgyllda kläder, som är röda på insidan. Maria bär en krona med krabbtaggar. Kopian är gjord 1965 i gips av bildhuggaren Birger Videlius.

Även triumfkrucifixet från den gamla kyrkan har flyttats och finns nu bland Kulturens samlingar.

Kyrkklockorna

Kyrkan är utrustad med två kyrkklockor. Den äldre och större kommer från den gamla kyrkan och bär inskriptionen "+ hylf + got + myt + dynir + genade + dat + my + dyn + verk + vol + gerade" texten är skriven på plattyska. Översatt betyder det "Hjälp Gud, med din nåd, att mig ditt verk väl lyckas".

Dopfunten

Dopfunten i Norra Nöbbelövs kyrka är från 1100-talet, kyrkans äldsta inventarium. Dopfunten är av sandsten med rund, timglasformad fot försedd med en vulst. Funten vilar på en nytillverkad platta av sandsten. Dopfunten har ett fat i mässing från tidigt 1500-tal, som tas fram vid dop i kyrkan.

Soldatgravar från Slaget vid Lund

Slaget vid Lund, den 4 dec 1676, räknas som ett av Nordens blodigaste. Slutstriden stod i området nära Norra Nöbbelöv och Vallkärra. Vid slaget stupade ca 8 000 soldater från Danmark, Holland (på danska sidan) och Sverige.

Vid en tillbyggnad av Norra Nöbbelövs kyrka 1995 hittades delar av en massgrav/soldatgrav från Slaget vid Lund.

Fyndplatsen ligger vid trappan som leder ner till Nöbbelövsgården mellan kyrkan och församlingshemmet. Det har antagits att massgraven följer den västra gränsen för den gamla kyrkogården, det vill säga att hela massgraven ligger inom Norra Nöbbelövs nuvarande kyrkogård. Detta kan dock inte bekräftas då andra gravar inte får störas.

På upptäcktsfärd bland livsöden i Norra Nöbbelöv

Gravarna på Norra Nöbbelövs kyrkogård rymmer flera intressanta levnadsöden och berättelser. Du kan lyssna på berättelserna genom att skanna QR-koden som finns på en skylt vid trappan från parkeringen till kyrkogården. Du kan även se filmerna via länken nedan.