Foto: Camilla Lindskog

Lunds stift får sex nya diakoner

På söndag, den 6 september klockan 11, är det högmässa med diakonvigning i Lunds domkyrka. Högmässan leds av biskop Johan Tyrberg och sänds live här på webben, på Lunds domkyrkas Youtubekanal och biskop Johans Facebook-sida.

Här kan du se sändningen i efterhand

Med anledning av Regeringens beslut om förbud mot att hålla offentliga tillställningar med fler än 50 personer kan vi tyvärr inte erbjuda media eller allmänhet några platser i domkyrkan. Möjlighet till fotografering erbjuds efter gudstjänsten då diakonerna ställer upp utanför domkyrkan tillsammans med biskop Johan.

Du kan se diakonvigningen live här:

Svenska kyrkan Lunds hemsida.

Lunds domkyrkas Youtube-kanal

Biskop Johans Facebooksida

Fakta om diakoni:

Begreppet diakoni kommer ifrån grekiskan och betyder tjänst. En diakon ska uppsöka, stödja och hjälpa dem som är i kroppslig och själslig nöd. Diakonen ska försvara människors rätt och stå på de förtrycktas sida. Det kan exempelvis handla om att ge stöd åt personer som utsatts för fysiskt eller psykiskt våld, är sjuka eller ensamma. I Lunds stift finns cirka 120 diakoner.