Magnus Aronson Ikon

Hitta din kandidat

Vem kan jag rösta på i kyrkovalet? Nu är alla grupp- och kandidatlistor till kyrkovalet den 19 september klara.

Nu är alla nomineringsgrupper och kandidater publicerade på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval. Det går att söka antingen efter postnummer eller via stift, kommun eller församling. För att komma direkt till söksidan, klicka här.

Genom kyrkovalet får medlemmarna möjlighet att rösta på de grupper och personer som ska vara med och besluta om kyrkans liv och verksamhet de kommande fyra åren.

– Det är ett otroligt engagemang med cirka 600 nomineringsgrupper med nästan 27 000 unika personer som kandiderar, säger Anki Bondesson, kyrkovalsledare på valkansliet.

Kyrkovalet äger rum under pågående pandemi. Under ett drygt års tid har valkansliet arbetat med att säkerställa att valet kan genomföras på ett tryggt sätt. I samråd med Folkhälsomyndigheten har extra utrustning till val- och förtidsröstningslokaler tagits fram. Det handlar om tydliga rutiner, plexiglasskydd och visir för personalen, bland annat.

– För att undvika trängsel på valdagen uppmuntrar vi även till att förtidsrösta och brevrösta, säger Anki Bondesson.

Förtidsröstningen pågår från 6 september till och med valdagen den 19 september.