Nationell böndag för konvertiter 16 januari

Styrelsen för Sveriges kristna råd uppmanar till bön för konvertiter, personer som konverterat till annan religion eller annat samfund, i asylprocessen.

– Nu får vi också förenas i bön för de som söker asyl i vårt land, om en rättfärdig asylprocess för alla. Inte minst för de som här hittat en kristen tro och kämpar för att bli trodda i asylprövningen, säger biskop Åsa Nyström, inför Böndag för konvertiter i asylprocessen.

Torsdagen den 16 januari uppmanar styrelsen för Sveriges kristna råd till bön för konvertiter i asylprocessen. Detta är årsdagen för de ljusmanifestationer som hölls för ett år sedan runt om i landet i kyrkor och på gator och torg 5 december 2019.

– Religionsfriheten har ofta en svag ställning i vårt land. Behandlingen av konvertiter belyser tyvärr detta faktum, säger biskop Anders Arborelius, Stockholms katolska stift.​

Biskop Antje Jackelén:
 – Bön är något av det kristna modersmålet. Därför är det naturligt för oss att uttrycka oss i gemensam bön för denna grupp av asylsökande samtidigt som vi fortsätter vårt påverkansarbete och det praktiska stödet i församlingarna.

Läs mer om Böndag för konvertiter och vad Sveriges kristna råd säger om Migrationsverkets bedömning av konvertiter.