Lulesamiska psalmer på Spotify

Nu kan du lyssna på psalmer ur den lulsamiska psalmboken på Spotify. Det är sångaren och kompositören Anders Ánndaris Rimpi som producerat och sjungit in psalmerna.

Sedan den lulesamiska psalmboken gavs ut år 2005 har ingen gjort mer än enstaka inspelningar, berättar Anders Ánndaris Rimpi.
   – I psalmsången har det lulesamiska språket fått leva då det i många andra domäner varit helt tyst. Därför tyckte jag det kändes angeläget att spela in en skiva så att alla kan få lyssna på dessa psalmer på lulesamiska, säger han.
   Totalt blev det 21 psalmer som nu går att höra på exempelvis Spotify. Bland andra Bliv kvar hos migDen blomstertid nu kommer och Gud som haver barnen kär.

Sång som för någon som sitter bredvid

Anders Ánndaris Rimpi har spelat in psalmer på lulesamiska. Foto: Conny Fridh

Anders Ánndaris Rimpi har rötter i Jokkmokkstrakten men bor sedan många år i Göteborg där han är verksam som sångare och kompositör. Tidigare har han bland annat spelat in Robert Schumanns Dichterliebe på lulesamiska och lånar ut sin röst till karaktären Olof i Disneyfilmen Frost 2 som dubbats till nordsamiska.
   – Jag har jobbat mycket som operasångare som ju är till för scen. I de här psalmerna ville jag istället använda rösten såsom man skulle sjunga till någon som sitter bredvid. Och ge en behaglig och varm känsla till de som lyssnar, säger Anders Ánndaris Rimpi som också hyllar musikerna som medverkar.
   – Jag är väldigt glad för mitt samarbete med mina musiker som hör till de allra bästa i Sverige. Tillsammans med dem blev det musik som jag verkligen älskar.

Den fysiska CD-skivan beräknas vara färdig i april.

Flerspråkig kyrka

I Luleå stift bedrivs arbete på teckenspråk och på flera minoritetsspråk som meänkieli, finska och samiska.

Samiskt kyrkoliv i Luleå stift

Varje församling i Svenska kyrkan anger i sin församlingsinstruktion hur man arbetar på bland annat samiska. Luleå stifts uppgift är att främja det arbetet.

Ett projekt mellan flera parter

Projektet är möjliggjort genom stöd från Luleå stift, Göteborgs stift, Svenska kyrkan, Jokkmokks församling, Jokkmokks kommun och Kulturrådet.