Symposiets gav först en historisk återblick. När gränsen till Finland drogs 1809 delades ett geografiskt kulturellt område, då Tornedalen delades i två rikshalvor och den finsktalande befolkningen blev en minoritet i Sverige. I slutet av 1800-talet började en försvenskning av Tornedalen som pågick långt in på 1900-talet.
Forskaren Carl-Gösta Ojala berättade om hur tornedalingar, kväner och lantalaiset varit föremål för insamling av mänskliga kvarlevor. Det är en mörk och smärtsam historia och ett starkt och känslosamt ämne.
Lars Elenius, professor emeritus, berättade om kyrkans roll i skolväsendet, där synen på barn har haft stor betydelse. Det fanns en sorts okänslighet för barn, som drabbade dem hårt.
Professor Urban Claesson föreläste om kyrkans och dess företrädares historiska agerande i relation till tornedalingar, kväner och lantalaiset under 1800- och 1900-talet.
Forskaren Gerd Snellman berättade om laestadianismen och dess koppling till språkfrågan. Finskan var det heliga språket, lingua sacra, och sattes främst.
Okänd historia
Hur det gick till när stora delar av norra Sverige bytte språk och kultur, är inget vi har läst om i historien. Många äldre med rötter i norra Sverige vittnar om svåra upplevelser från skoltiden då deras hemspråk blev förbjudet eller de förklarades vara mindre värda. Det finns minnen från en tid då den som tillhörde en viss folkgrupp förklarades som en underlägsen ras och som ett intressant objekt för forskning. Barn och unga har "ärvt" de gångna generationernas ofta smärtsamma erfarenheter av att ha blivit förnekade, förtryckta och illa behandlade på grund av sina rötter i en annan folkgrupp än den svenska.
Svenska kyrkan var en aktör som hade stort påverkan på utvecklingen vilket är viktigt att känna till. Kyrkan var en av de krafter som drev på försvenskningen.
Kommissionens arbete i Norge
Per Oskar Kjølaas, biskop emeritus, berättade om den norska kommissionens pågående arbete att utreda fyra folkgrupper. Utan sanning kan det aldrig bli någon försoning. Försoning är en process som aldrig tar slut och det finns förväntningar på att kommissionsarbetet ska leda någonstans.
Kunskap får man genom forskning, den är viktig för samhällsutvecklingen. Det är kunskapsbrister hos hela befolkningen om minoriteter. Kunskap är en förutsättning för försoning. Kommissionen fyller kunskapsbristerna bland annat genom intervjuer och personliga berättelser. Det är tungt men bra att ha någon att berätta för. Det är sorg, frustration, men också hopp om att nästa generation ska få det bättre. Det har varit viktigt att få berätta, först för kommissionen men sedan också för det övriga samhället.
I försoningsprocessen handlar det om vilja till förändring, inte bara kosmetiska förändringar utan förändringar i grunden. Det finns ingen försoning utan sanning, ett erkännande av vad minoriteten har fått utstå. Sanningar som gör ont och sanningar som befriar. De ska lära oss att se framåt och hur vi ska behandla varandra med respekt. En av de unga som intervjuats berättar:
– Det är vi unga som är möjligheten nu, vi har frågan i våra händer. Det finns så många följdskador på grund av historien och vi ska inte vara offer utan möjliggörare.