Biskopen har visiterat Sävar-Holmöns församling

Nyhet Publicerad Ändrad

I mitten av mars var det dags för biskopsvisitation i Sävar-Holmöns församling. Besöket ägde rum över tre dagar då hon tillsammans med medarbetare från stiftet och församlingen mötte bland andra lokala idrottsklubbar och ekumeniska kollegor.

Den 14–15 mars besökte biskop Åsa Nyström Sävar-Holmöns församling. Under dagarna fick hon lära känna församlingen och tillsammans med medarbetarna utforska vilka frågor som är stora i bygden just nu, vad som spirar och vad man grubblar över i Sävar med omnejd.

Personalen, representanter från kyrkorådet och visitationsgruppen från stiftskansliet ägnade förmiddagen åt att göra spaningar, både i närmiljön och i världen. De samtalade också i mindre grupper, om fem områden som spaningen mynnat ut i och som kommer att påverka församlingen:

• Småbarnsföräldrar
  • Upp till 20 år
  • Våra miljöer som mötespunkter
  • Kyrkan som samlingskraft för det goda
  • Nya vägar till tro

Goda medspelare i samhället

Efter lunch kom några av församlingens samverkanspartners besök för att berätta om hur de samverkar. Eleonor Fernerud är rektor för årskurs 7–9 på Sävarskolan:

– Det är väldigt fint att det finns en samverkan, vi behöver mer vuxna i skolan, mer resurser att möta upp barn och unga. Vi är i en spännande tid i Sävar som helhet, mycket som händer med tankar om hur den här bygden ska växa. Det påverkar ju också skolan. Jag tänker att det kan också bli något positivt, att få förstärkningar i våra miljöer, säger Eleonor Fernerud.

Utöver Svenska kyrkan finns Sävaråkyrkan och EFS i tätorten. Frida Hägglund är pastor i Sävaråkyrkan, som är ansluten till både Equmeniakyrkan och Pingst. Hennes upplevelse är att samarbeten mellan frikyrkorna och Svenska kyrkan till stor del hänger på Svenska kyrkans inställning och kyrkoherden, men att det i Sävar är underbyggt på mer än så.

– Jag är jätteglad att få finnas i Sävar, ekumeniken här sticker ut! Vi är ”sambos” med EFS och gör allt tillsammans och har också ett gott samarbete med Sävar-Holmöns församling, säger hon.

Per Rylander, kyrkoherde i Sävar-Holmöns församling, berättar att de bland annat firar flera gudstjänster tillsammans och att kyrkorna sedan länge finns med som samverkanspartners till bygdens populära barn- och ungdomslägret Sävarcamp. När församlingen arbetade med Regnbågsnyckeln bjöd man in till bibelsamtal, av respekt för de olika traditionerna.

– Även i vårt arbetslag har vi lite olika dialekter. Dialekter är inget stort hinder men det måste finnas tilltro och respekt för varandra, säger Per Rylander.

Även representanter för Sävar IK och Täfteå IK kom och berättade om hur de samverkar med församlingen.

Musikaliskt samtal i ”60 minuter”

En viktigt del av biskopsvisitationerna är att också möta församlingsbor. Nästan 80 personer kom till Sävar kyrka för den etablerade möteplatsen 60 minuter på torsdagskvällen, som en samtalspodd fast live i kyrkan! Biskopen fick svara på en stor variation av frågor, bland annat om kraften i att jobba tillsammans.

– Så många andra är intresserade av Luleå stift. Vi har ett ”tillsammanstänk” som inte finns överallt i Svenska kyrkan. Vi har behövt hjälpas åt och jag tror att vi kan bli en god kraft, en Guds kraft, i en värld som är med uppdelad i svart och vitt. Vi står för något annat, säger Åsa Nyström.

Samtalet leddes av Emanuel Forslund, musikpedagog i församlingen, och varvades med musikinslag där Åsa Nyström sjöng och spelade tillsammans med honom och Johan Wållberg, musiker i församlingen. Kvällen avrundades sedan med mässa.

Kompassriktning, prioriteringar och utmaningar

Under biskopsvisitationens andra dag mötte visitationsgruppen Mikael Berglund, byggnadsnämndens ordförande i Umeå kommun, som berättade mer om planerna för området. Därefter samrådde visitationsgruppen med de förtroendevalda i kyrkorådet. Det kom att handla om kompassriktning, prioriteringar och utmaningar de kommande tio åren.

– Det är så kreativa medarbetare och det finns otroligt mycket vilja att bygga tillsammans. Det som är tydligt är att vi vill vara kyrka, allihopa. Ibland sitter nöden i drivet, som hos er där det funkar så bra. Hos andra har man fullt sjå med att hålla näsan ovanför vattenytan. Det funderar vi mycket på, jag som biskop och stiftsstyrelsen, säger Åsa Nyström.

Biskopsvisitationen avslutades med en festhögmässa i Sävar kyrka på söndagen. På det efterföljande festfikat läste biskopen upp sitt visitationstal, som sammanfattar visitationen och lämnas över till kyrkoherden.

Biskop Åsa Nyström

Åsa Nyström är född 1960 och har sina rötter i Umeå. Den 3 juni 2018 vigdes hon till biskop i Luleå stift, den nionde i ordningen sedan stiftet bildades 1904.

Sävar-Holmöns församling

Sävar, Botsmark, Bullmark, Täfteå och Holmön – i din församling är Svenska kyrkan aldrig långt borta. Välkommen att dela tro, glädje, sorg, ro och gemenskap.