Välkommen till diakonmöte!

– Som biskop är jag glad att få kalla alla diakoner i Luleå stift till diakonmöte för inspiration och samtal. Denna gång är mötet förlagt till Luleå den 8-9 oktober 2024.

Min bön och förhoppning är att vi under temat ”Kallade till ett och samma hopp – tillsammans för ett levande församlingsliv” ska få tillfälle att fördjupas i vår tro och stärkas i vårt uppdrag som diakoner i Luleå stift. I en tid av oro behöver vi påminna oss om vår kallelse och vår sändning i världen. Vi behöver berätta de goda berättelserna om hur våra församlingar, genom Guds handlande bland oss, kan skapa hopp och leda människor till tro och gemenskap. Vi behöver söka oss till de källor där vi kan hämta kraft och inspiration.

Bild på biskop Åsa Nyström
Foto: Luleå stift

Varmt välkomna!
Åsa Nyström, biskop

Tema och medverkande

Vår huvudföreläsare är Petra Carlsson Redell, professor i systematisk teologi vid Enskilda Högskolan Stockholm. Hon har reflekterat mycket över hur vi som kyrka påverkas av en kultur som hela tiden vill ha mer, större och bättre och där missnöjet med det vi har är den motor som driver vår strävan. Går det att hitta ett annat förhållningssätt, frågar hon och försöker formulera en hållbar teologi i krisens tid.

Antologi

Inför prästmötet och diakonmötet kommer vi att publicera en antologi med bidrag från skribenter som är aktiva i Luleå stift. Fokus i antologin ligger på ett levande församlingsliv och hur det kan ta sig uttryck i vårt stift. Boken skickas ut till er alla i sommar och flera av mötets seminarier kommer att ge möjligheter att samtala vidare om bokens tema ur olika aspekter.

Program för diakonmötet 8-9 oktober 2024

Till programmet

Information och anmälan

Clarion hotell i Luleå samt Domkyrkan

Kurskostnad
2000 kronor, exklusive logi. Faktureras sändande församling

Incheckning och registrering
Sker i Clarion hotell. Gärna innan inledningsgudstjänsten.

Boende
Var och en bokar sin logi. Clarion och Quality hotell håller ett antal rum för diakonmötet fram till sista anmälningsdagen. Därefter finns ingen garanti att de har lediga rum att boka, så se till att göra era bokningar i tid.

• Om du vill bo på Clarion gäller följande:
    Kontakta hotellet via e-post: cl.sense@strawberry.se alternativt telefon: 0920-450 450. Uppge datum, namn, tfn, enkel eller dubbelrum och bokningskoden GRO26904. Uppge även kredikortsnummer med utgångsdatum, det garanterar din bokning. Betalning sker vid incheckning.
  • Om du vill bo på Quality gäller följande:
    Kontakta hotellet via e-post: q.lulea@strawberry.se . Uppge datum, namn, tfn, enkel eller dubbelrum, ev faktureringsadress och bokningskoden: Svenska kyrkan. Uppge även kredikortsnummer med utgångsdatum, det garanterar din bokning.

Parkering
Vi hänvisar tillresande till de parkeringsgarage som finns i Luleå.  Samordna gärna era resor.

Ämbetsklädsel
Vid inlednings- och sändningsmässan bär vi alla diakonskjorta.

Festkväll
Sker i Clarion hotell.

Bokbord
Duvans bokhandel kommer att finns på plats under dagarna med ett mindre utbud av böcker samt prästskjortor.

Pensionerade diakoner i Luleå stift
Inbjuds att delta i gudstjänster och föredrag samt samtala med biskop Åsa vid ett särskilt seminarium. De anmäler sitt deltagande till kyrkoherde i aktuell församling.

Förhinder
Avbokas i utbildningsportalen samt meddelas till biskopens sekreterare Elisabeth Åkerlund, elisabeth.akerlund@svenskakyrkan.se

Lokaler
Föreläsningar, kaffe och måltider sker på Clarion hotell, gudstjänster i Domkyrkan. Plats för seminarier meddelas senare.