Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Gravar, gravsättning och gravrätt

Här kan du läsa om vilka gravtyper - gravskick - som finns på Luleå domkyrkoförsamlings kyrkogårdar och vad de olika gravskicken innebär.

Gravsättning
Att ha en begravningsceremoni är valfritt, men alla måste gravsättas. I Sverige måste en avliden gravsättas eller kremeras inom en månad från dödsfallet. Askan måste sedan gravsättas inom ett år från kremationen. Gravsättningen kan ske på olika sätt beroende på vad den avlidne och de anhöriga önskat. Huvudvalet är att bestämma om det ska vara jordbegravning eller kremering.

Jordbegravning – gravsättning av kista
Jordbegravning innebär att kistan med den avlidne gravsätts i en grav. Eventuell begravningsceremoni kan då antingen avslutas med att kistan bärs ut till graven och sänks ned, eller avslutas med avsked inne i lokalen. Om man avslutar inne så gravsätts kistan vid ett senare tillfälle.
Instruktion till anhöriga som ska bära ut en kista (pdf)

Kremering
Kremering innebär att kistan med den avlidne bränns till aska. Sedan gravsätts askan i en urna eller annan behållare. Om gravsättningen ska ske i en minneslund eller askgravlund används en textilurna. Det vanligaste är att kremationen sker efter begravningsceremonin, men i vissa fall görs det innan. Anhöriga kan vara med vid gravsättningen av askan, utom om gravsättningen ska ske i minneslund. Läs mer om de olika gravskicken här.

Gravsten

En gravsten är ett viktigt minnesmärke för gravplatsen. Det finns mycket att fundera på när man väljer gravsten då den ska stå på graven i många år. Låt därför valet av gravsten få ta lite tid.

Gravskötsel

Begravningsverksamheten svarar för drift och underhåll av kyrkogårdarna inom Luleå domkyrkoförsamling. Vi har lång erfarenhet av gravskötsel och tillhandahåller våra tjänster och vår kunskap till alla som behöver hjälp med detta. Beställ gravskötsel innan 31 mars.