Lyssna

Kyrknyckeln läggs ner

Intervju med Richard Marklund, ansvarig utgivare för Kyrknyckeln.

(Ur Kyrknyckeln nr 4 2021)

Richard Marklund, kyrkoherde i Nederluleå församling och ansvarig utgivare för Kyrknyckeln, sammanfattar en epok som går i graven. 
– Kyrknyckeln kommer att bli saknad av många.

Det sista numret av Kyrknyckeln håller du i din hand. En tidning som funnits sedan 1977, från början en mycket enkel produktion från Nederluleå församling, som delades ut i brevlådorna av frivilliga krafter. Genom åren har tidningen utvecklats fram till detta nummer som har tryckts i 37 000 exemplar och når alla hushåll i Luleå domkyrkoförsamling och Nederluleå församling. Sedan 2013 är det en samproduktion mellan de båda församlingarna under namnet Svenska kyrkan i Luleå. Målgruppen har först och främst varit vanliga medlemmar i Svenska kyrkan som sällan går i kyrkan, utom vid större högtider. Men den har också haft högt informationsvärde för de kyrkligt aktiva. Ambitionen har varit att sänka trösklarna till kyrkan. Första artikeln i tidningen har oftast varit ett porträtt med stor igenkänning. En vanlig Luleåbo med en intressant berättelse. 
– Tidningen har ju utvecklats till en mycket proffsig produktion, säger Richard. Det är jättemånga porträtt som fått lyftas fram. Man har fått en inblick i andra människors liv, det har berört mig. Samtidigt har den haft ett existentiellt förhållningssätt i grunden. Jag tror att alla människor förhåller sig till något som är större än sig själv, sedan kan vi kalla det för tro eller något annat.

Undersökningen

En läsarundersökning genomfördes 2019 på uppdrag av de bägge kyrkoråden. Resultat visade att Kyrknyckeln stod sig väl i relation till liknande produktioner som dimper ned gratis i brevlådan. Samtidigt blev det tydligt att den trognaste läsekretsen bestod av äldre som var kyrkligt intresserade. Ungdomar och familjer mitt i livspusslet nåddes i lägre utsträckning. 
En orsak till nedläggning är ekonomisk, medger Richard. Det är inte billigt att producera en tidning.
– Det finns ett sparande i det här. Samtidigt vill vi använda nya kanaler för att nå den unga målgruppen. Vi vill söka spets och det återstår att hitta den. 
Det har hänt mycket när det gäller medier sedan Kyrknyckeln startade. Sociala medier som Facebook och Instagram, och inte minst webbplatsen, är sedan länge kompletterande kanaler i de båda församlingarna. Kyrknyckeln har funnits digitalt som bläddringsbar tidning ända sedan 2013 då samarbetet om tidningen började och den har även innehållit digitalt material via qr-koder.
Richard önskar större möjligheter till interaktion.
– Det bästa är att ha en relation, vi vill utveckla dialogen. Det finns en möjlighet till kommunikation som inte finns med en tidning på samma sätt.

Den trogna läsekretsen

Richard är väl medveten om att det finns en trogen läsekrets som är vana att få besök av kyrkan genom Kyrknyckeln fyra gånger per år. 
– Vi arbetar på en lösning för den gruppen. Det kommer nog att bli ett månadsblad tillsammans med Domkyrkoförsamlingen som den som vill kan prenumerera på. Vi får vara noggranna på att lyssna, men det är klart att Kyrknyckeln kommer att vara saknad av många.

Framtiden

Nu väntar ett gediget arbete, ännu finns ingen färdig kommunikationsplan bortom Kyrknyckeln. 
– Här gäller det att söka sig in i ny terräng. Vi vill nå dit vi inte har nått, det har varit kyrkans utmaning i alla årtusenden. Om fem år kanske vi kan säga det här blev ju fantastiskt bra, eller där bet vi oss själva i svansen. 

Text: Ulf Boström
Foto: Anders Alm