Odensåkers kyrka

Kyrkan uppfördes under tidig medeltid. Enligt Perinskiöld på 1670-talet bestod den av ett rektangulärt långhus, lägre och smalare kor och halvrund absid i öster och ett vapenhus i söder. Ingången återfanns vid restaureringen 1953-1954, alldeles där nu det västligaste sydfönstret befinner sig.
Medeltida murar är bevarade i långhusets sydvägg och i tornets bottenvåning.
Tornöverbyggnaden är sannolikt från tidigt 1700-tal.

Utgrävningarna vid denna restaurering bekräftade Peringskiölds teckning liksom också uppgifterna i de gamla protokollen från stämmorna, där man beslöt att förlänga den äldsta kyrkan.
1724-1728 revs kor och absid ner och ersattes med ett tresidigt kor.

Från medeltiden är en dopfunt, storklockan, en pietàskulptur och vapenhusets målningar från sent 1400-tal bevarade.
Dopfunten har ej kunnat dateras, men den fyrsidiga cuppan med likadan fot och med uttömningshål sägs peka mot medeltiden. På väggen ovanför dopfunten hänger piétaskulpturen, en bild av Maria med den döde Kristus i sina armar.

Altaruppsatsen från 1770 är tillverkad av mäster Olof Wedholm, Råstads by i Odensåker. Han tillverkade även predikstolen.

Altartavlan har en okänd mästare, det är en kopia av altarmålningen i Borgerskapets änkehus i Stockholms kapell. Originalet är målat av den franske 1700-talsmästaren Taraval.
I Flo och Grolanda kyrkor finns liknande kopior, i Immanuelskyrkan i Vara finns en kopia av kopian.
Krucifixet på altaret är ett modernt Oberammergau-verk.
Sakristian är ett verk från 1600-1700-talet.

Den första orgeln var tillverkad 1856 av Vallqvist. Nuvarande orgel är inköpt 1907 från Härngrens orgelbyggeri, Lidköping.
1910 fick kyrkan nya bänkar.
Spåntaket omtäcktes 1942. Renoveringen invändigt av kyrkan startades1953-1954, varvid en arkeologisk undersökning utfördes och äldre murrester återfanns. Dessa murades över med betong, ljus och elektrisk värme installerades.
Taket tjärades och utvändig puts lagades. Ett vindfång innehållande vapenhus inreddes. De medeltida målningarna framtogs.

Nya bänkar insattes och1959 skedde sanering av skadedjur genom Anticimex. Utvändiga underhållsarbeten utfördes i mitten av 1980-talet.
1990 - 1992 utfördes inre arbeten, varvid bänkinredningen, tak och läktare ommålades i delvis ny färgsättning. Putsen lagades invändigt.
Nytt textilskåp och nya elradiatorer tillkom. Predikstolen och altaruppsatsen konserverades genom Alf Hedman pch koret fick nytt golv.

Nattvardskalken är omgjord, skålen är från tidigt 1800-talet, men 6-passfoten och noden anses stamma från 1400-talet. Foten pryds av en graverad bild av den kortsfäste Frälsaren i latinsk minuskelskrift.

PRO DONO CALÍCIS GRATIAE NUMERENTUR AMICIS HUIC ADIUTRICERS QUI TRIBUERE MANUS".
"För kalkens gåva må tack tillräknas vännerna som givit mig hjälpande händer".