Vilka gravskick finns på Lomma kyrkogårdar?

Det finns olika gravskick att välja mellan när någon ska gravsättas. Du kan till exempel välja mellan kistgrav och urngrav, minneslund eller askgravplats samt ytterligare några till. På Lomma kyrkogårdar finns de flesta i Sverige förekommande gravskicken. Här beskrivs vad de olika gravskicken innebär.

Kistgrav

Kistgravar finns på Gamla kyrkogården, Kapellkyrkogården och Östra kyrkogården. Kistgravarna är olika stora och rymmer två eller fler kistor.

Minneslund

Lomma minneslund ligger på Nya kapellkyrkogården i väster med öppning mot Höje å. Minneslunden är ett anonymt och kollektivt gravskick, vilket innebär att ingen får delta vid gravsättning. Det är inte heller möjligt att få information om exakt vara i minneslunden någons aska är gravsatt.

Askgravplats

Gravsättning på en askgravplats är ett bra alternativ för dem som önskar en personlig gravplats utan krav på skötsel och omvårdnad. På Lomma kyrkogårdar finns två askgravplatser, en på Nya kapellkyrkogården och en på Gamla kyrkogården

Askgravlunden

Askgravlunden ligger på Nya kapellkyrkogården och är omsluten av avenbokshäck

Urngrav

På Lomma kyrkogårdar har tre kvarter med urngravplatser på Nya kapellkyrkogården. De ha olika utformningar och karaktär.

Kolumbarium

Kyrkogårdsmuren vid Höje å utgörs av ett kolumbarium bestående av 200 urnnischer