Artikel: Varför har vi barn- & familjeverksamhet?

Jag hör kvittrande, ljusa barnröster och glada vuxenröster, när barnfamiljerna strömmar in i församlingsgården i Åsa. Ett äldre par utanför dörren ser förundrat på alla barnvagnar som rullar in och frågar: ”Vad kan ni göra med så små barn, i kyrkans verksamhet?” Jag svarar:
-Vi umgås och har roligt, barn och föräldrar tillsammans, vi sjunger, spelar, dansar, leker (med de större barnen skapar vi också) och vi har en liten andakt där vi sjunger och ber.
Detta är en del av Kyrkans uppdrag från Jesus själv, som sa: ”döp dem och lär dem”. I kyrkan kallar vi detta för dopuppföljning och vi anpassar den efter barnens olika åldrar. Verksamheten är lika mycket till för föräldrarna som för barnen och målet är att skapa en fin mötesplats för familjerna, där vi kan bygga positiva relationer till varandra, umgås och ha roligt. Vi önskar att alla ska kunna känna att de hör hemma i kyrkans verksamhet.

Någon att prata med
När man som förälder sitter med sitt lilla nyfödda barn i famnen och ser in i barnets stjärnögon öppnas det kanske en ny dimension i livet, en väg rakt in i hjärtat och en kärlek som inte går att beskriva. Tänk att detta underverk är vårt och att vi fått ansvaret för att ta hand om det! Man både gläds och oroas; hur ska vi klara av det? Då kan det vara bra att få träffa andra i samma situation och prata om sina känslor av trötthet blandat med glädje.
Ibland kanske man inte alls är glad för barnet. Vågar jag berätta om det för någon annan? Ibland får vi som
ledare ha samtal med föräldrar som vill dela olika
bekymmer i enrum. Vi vill gärna lyssna och vara ett stöd.

Att visa tacksamhet
Man kan känna stark förundran när man ser sitt barn. Tänk vilket under att allt kan fungera så fascinerande väl i denna lilla kropp! Det måste vara en enorm intelligens som designat detta underverk och som också skapat mig med förmåga att känna denna kärlek. En andlig dimension öppnar sig: kanske finns det en god Gud? Då kan det vara stort att i sitt stilla sinne få stämma in i en tackbön, för den fantastiska gåva som barnet är, till denne underbare Gud som vi ber till i våra andakter. Det är fint att få be för och med sitt barn och att få lämna sin oro för barnets framtid i Guds hand.

Föräldrakvällar
Vi hoppas att så småningom kunna ha föräldrakvällar med olika teman, t.ex. ”Hur håller vi kärleken levande i parrelationen” och ”Hur kommunicerar vi bättre i par-
relationen?” Låter detta intressant? Håll utkik efter mer information under hösten.

Av: Gunilla Bergström, församlingspedagog