Artikel: Nystart

”Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit.” Andra Korintierbrevet 5:17

”Har du haft en skön semester?” Ja, den frågan har vi kanske ställt till en och annan i vår omgivning. Semestern är viktig och något vi behöver såväl för att vara tillsammans med släkt och vänner som att kanske få gjort det där projektet som planerats länge, och inte minst för att återhämta krafterna. Ordet rekreation kommer från latinets recreare som betyder ge nytt liv eller återskapa. För en del blir sommaren en tid då man får tillfälle att reflektera över sitt liv och fundera över möjliga förändringar, stora som små.

Här i Löftadalens församlingar innebär september månad bl.a. att veckoverksamheten nystartar, med dess många grupper och samlingar för alla åldrar. Därtill firas gudstjänster varje söndag året runt, och åtskilliga enklare veckogudstjänster. Om du hör till dem som inte på länge eller alls deltagit i något av det församlingarna erbjuder, så har du nu chansen till en nystart. Att komma inom hörhåll för det som Gud vill ge varje människa, kan leda till den bästa förändring som skett i livet! Mycket av det som händer i församlingarna under hösten kan du läsa om på följande sidor och på löftadalen.se Du är varmt välkommen!

En del av de aktiva i våra församlingar är verksamma som ideella medarbetare. Här har alla som vill och kan möjlighet att bidra till församlingens liv och växt. Anställda medarbetare leder så gott som all verksamhet i Löftadalens församlingar. Men det finns uppgifter både i veckoverksamheten och i gudstjänsterna som görs allra bäst av ideella medarbetare. I de traditionella frikyrkorna har ideellt medarbetarskap alltid haft en helt avgörande betydelse.
Allteftersom blir det så även i Svenska kyrkan. Det ideella medarbetarskapet omfattar en mängd olika uppgifter. Här kan också du göra en insats, för kortare eller längre tid. En insats som gör skillnad. Läs mer om detta på sida 8-9.
Nystart blir det vid årsskiftet för de ny- och omvalda förtroendevalda i Svenska kyrkan. Den 17 september är det kyrkoval, där alla medlemmar som fyllt 16 år har rösträtt. Många har åsikter och ideer om Svenska kyrkan och församlingarna, vad kyrkan skall stå för, vad som bör förändras och vad som bör värnas. I kyrkovalet har du möjlighet att rösta på de nomineringsgrupper och, genom att kryssa, även de personer som du tror bäst kan verka för det du anser vara angeläget. Liksom i det allmänna valet är kyrkovalet egentligen tre val för tre olika nivåer: Ett lokalt till Löftadalens pastorats kyrkofullmäktige, ett regionalt till Göteborgs stifts stiftsfullmäktige och ett nationellt till Svenska kyrkans kyrkomöte. Redan
från den 5 september kan förtidsröstning ske. Du kan läsa mer om kyrkovalet på sida 10-13.

Till sist brukar jag i varje nummer av Löftet lyfta fram ett löfte ur bibeln. Denna gång blir det istället en psalmvers, den första i nummer 769:
Gud, i dina händer vilar jag i tro, vilar i din värme och din ro.
Varje brustet hjärta, varje skadad själ famnar du i nåd och gör den hel.
Nära vill jag leva, nära dig, min Gud, i din omsorg finner själen ro.

Olle Hjortzberg-Nordlund, kyrkoherde