Lyssna

Var finns jag?

För årskurs 8 & 9

I en värld som är i kris ser vi tydligt hur den psykiska hälsan påverkas bland unga, och de existentiella frågorna blir allt viktigare. I en djungel av nyheter, hormoner och funderingar, - var finns jag?

Vi samtalar med klassen om livets svåra och stora frågor. Eleverna får komma med sina frågor och funderingar, som ofta är fler än vi tror. Inga frågor är förbjudna och sällan finns det färdiga svar. 

Vad ni kan förvänta er:

Vad ni erbjuds, lite mer utförligt:

Möt en präst & en pedagog med erfarenhet av arbete med livsfrågor och olika religioner. Vi samtalar om varför det finns religioner och hur tro och religion påverkar våra liv och vår värld. Vi utgår från elevernas frågeställningar och kan då ofta nå ett annat djup. 

Högstadieåldern är en av de stora identitetsskapande perioderna i livet, eftersom eleverna börjar gå från att vara barn till att bli unga vuxna. Ofta väcks frågor om livet och dess mening och varför världen och livet ser ut som de gör. Samtidigt visar de senaste rapporterna att varannan troende ungdom upplever sig kränkt på grund av det svenska samhällets problematiska förhållande till religion. Även om upplevelsen att bli kränkt inte är något som flertalet upplever dagligen har de flesta tillfrågade varit med om det vid något tillfälle.

Vi räknar med att besöket tar ca 1 timme, men är flexibla och anpassar oss gärna efter era och ungdomarnas behov.

Var?

Vi kommer till ert klassrum och har samtal i antingen helklass,- halvklass- eller gruppsamtal. Alla med möjlighet till uppföljningssamtal om så önskas.

När?

I antingen mars eller november månad.

Koppling till skolans styrdokument

Ur Lgr 22 5.14 åk 7-9:

  • Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden.
  • Kritisk granskning av hur religion och religiositet framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka individer och samhället i stort.
  • Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas tankar samt utifrån tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar. Sådana frågor kan tex handla om identitet, kärlek, sexualitet och meningen med livet.

Inför besöket

Träffen blir bäst när vi utgår ifrån era ungdomars tankar, så fundera gärna på frågor tillsammans med eleverna.

Du som lärare behöver förbereda hur just din klass ska ta emot oss. Passar det er bäst i helklass, halvklass eller kanske i mindre grupper, och i så fall vem känner sig trygg med vem? 

Förbered också gärna skolhälsan och vårdnadshavare på att frågor kan väckas. 

Efterarbete

Både under och efter besök kan tankar och känslor väckas i eleverna. Det är bra att ha en förberedelse för detta och planera extra tid för fortsatt dialog.  

Om ni önskar finns vi tillgängliga för fortsatta samtal. Antingen genom att vi kommer till er igen, eller om ni t.ex. vill skapa en anonym frågelåda och maila frågorna till oss.

Om du som lärare märker att någon elev behöver extra stöd får du gärna hjälpa denne med vidare kontakt till elevhälsan eller till oss, då vi också erbjuder kostnadsfria enskilda samtal.

För bokning:

Maila er intresseanmälan till vår expedition på  loddebygdens.forsamling@svenskakyrkan.se. Vi hör sedan av oss för att hitta ett datum och tid som passar.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Amanda Rehnström

Amanda Rehnström

Församlingpedagog, Löddebygdens församling

Lina Grimhammar

Lina Grimhammar

Komminister, Löddebygdens församling