Två personer håller i varsitt stearinljus. Den ena tänder sitt ljus med hjälp av det andra ljusets låga.
Lyssna

Samtal om liv och död

För årskurs 6

I samband med allhelgonahelgen, när många besöker kyrkogårdar och tänder ljus, bjuder vi in klassen till ett besök i kyrkan där vi tar upp de svåra frågorna om liv, död och sorg. Syftet är att möta de tankar om döden som ofta kommer i 12-årsåldern, och låta eleverna få komma med sina tankar och frågor, samt att berätta om kristna traditioner och tankar kring döden, förr och nu. 

Vad ni kan förvänta er:

Vad ni erbjuds, lite mer utförligt:

Besöket går till så att vi har ett inledande samtal om hur en begravning kan gå till och se ut i kyrkorummet. Därefter går vi ut på kyrkogården och tittar på olika gravområden. Vi berättar och eleverna får komma med sina frågor. Vi avslutar tillsammans i kyrkan med att prata om sorg och deras tankar kring vad som händer efter döden och vad kyrkan tror. Den som vill kan också få tända ett ljus. 

Samtalet kommer att handla om  

  • hur det känns att förlora någon som står oss nära

  • hur en begravning går till i Svenska kyrkan  

  • olika gravskick  

  • hur det ser ut på våra kyrkogårdar och varför 

  • hur det känns att vara ledsen  

  • hur vi kan hjälpa någon som sörjer 

  • kristendomens tankar om vad som händer efter döden 

  • riter kring sorg förr och nu 

 

Samlingen tar totalt en timme. Ofta väcker besöket hos oss tankar hos eleverna, och det är bra om det går att följa upp det i klassen och/eller hemma. 

Var?

Vi möts i Löddeköpinge eller Barsebäcks kyrka, där det passar er bäst.

När?

I veckorna kring Allhelgona.

Koppling till skolans styrdokument

 

Samtal om liv och död i kyrkan är ett sätt att arbeta med ämnet religionskunskaps övergripande syfte. Genom besöket ges eleverna möjlighet att utveckla sina kunskaper om religion och livsåskådning i det svenska samhället, samt öka sin förståelse för hur människor inom den kristna traditionen lever med och uttrycker sin religion på olika sätt, i enlighet med kursplanen. 

 

I ”centrala innehåll i årskurs 4-6” står det att undervisningen ska ta upp: 

  • Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet. 

  • Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendom […]. 

  • Centrala tankegångar med koppling till ritualer, levnadsregler och heliga platser inom kristendom, islam och judendom, till exempel som de uttrycks i berättelser i Bibeln […]. 

  • Samtal och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden. 

Inför besöket

Inför besöket är det bra att förbereda eleverna på vad de ska vara med om. Berätta att de ska besöka en kyrkogård, där man begraver döda, och en kyrka där vi pratar om sorg och kristna traditioner kring döden.  

 

Vill du ha hjälp att formulera information att skicka hem till föräldrar, kan du skriva något i stil med följande: 

*dagens datum*  kommer vi att besöka Löddeköpinge/Barsebäcks kyrka. Vi kommer att göra en kyrkogårdsvandring och samtala kring traditioner och döden samt olika känslor som kan uppstå i samband med sorg. 

Samtal om liv och död i kyrkan är ett sätt att arbeta med ämnet religionskunskaps övergripande syfte. Genom besöket ges eleverna möjlighet att utveckla sina kunskaper om religion och livsåskådning i det svenska samhället, samt öka sin förståelse för hur människor inom den kristna traditionen lever med och uttrycker sin religion på olika sätt, i enlighet med kursplanen. 

OM du som förälder vet med dig att ditt barn har en sorg som kan göra sig påmind i samband med besöket kan du berätta på förhand. Detta för att jag som lärare ska kunna ha en extra vaksamhet och beredskap och stötta ditt barn. 

Efterarbete

Både under och efter besök kan egna erfarenheter av sorg och död aktualiseras i eleverna. Det är bra att ha en förberedelse för detta och planera extra tid för fortsatt dialog.  

I undervisningen kan följande frågor användas för att fördjupa och reflektera över besöket och vad eleverna lärt sig:  
(frågorna är formulerade utifrån kursmålen i läroplanen.)  

 

  • Vilka religiösa uttryck har ni mött?  
    Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet. 
     

  • Vad har ni lärt om den kristna riten kring döden? 
    Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendom […]. 
     

  • Vilka tankar har kristna kring död, sorg och vad som händer efter döden? 
    Centrala tankegångar med koppling till ritualer, levnadsregler och heliga platser inom kristendom, islam och judendom, till exempel som de uttrycks i berättelser i Bibeln […]. 
     

  • Vilka tankar har detta väckt i er? Vet ni vad ni tror händer efter döden? 
    Samtal och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden. 

Några förslag på aktiviteter att göra med klassen kan vara t.ex. att skriva ett brev till den man saknar. Rita en teckning eller gör en serietidning som utgår ifrån en faktisk eller en fiktiv historia på dagens tema. Skriv en dikt eller en sång.

För bokning:

Maila er intresseanmälan till vår expedition på  loddebygdens.forsamling@svenskakyrkan.se. Vi hör sedan av oss för att hitta ett datum och tid som passar.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Clara Lundblad

Clara Lundblad

Komminister, Löddebygdens församling

Lina Grimhammar

Lina Grimhammar

Komminister, Löddebygdens församling