Kvinna visar en linjal böjd till bokstaven J
Lyssna

Bibeläventyr

För årskurs 4 & 5

Bibeläventyr är ett sätt att berätta om Bibeln i skolan, Gamla Testamentet i åk 4 och Nya Testamentet i åk 5. Det presenterar Bibeln på ett icke-konfessionellt sätt som följer skollagen och passar in i läroplanen. Dessutom är det fantastiskt roligt (brukar barnen säga i alla fall), och använder sig av många sinnen och uttryckssätt.

Vad ni kan förvänta er:

Vad ni erbjuds, lite mer utförligt:

Vi berättar, spelar teater, rappar, trollar, gör rörelser, använder bilder och bygger karta i klassrummet, och kanske får man också en smakbit av något gott, vem vet vad som kan hända.

Efter ett bibeläventyr kan barnen ofta berätta sig igenom stora delar av Bibeln med hjälp av rörelserna eller bilderna som de klistrat in i sitt Bibeläventyrshäfte. När de löst korsordet i häftet får de fram lösenordet till Bibeläventyrets hemsida, där de kan spela spel och testa sina nya kunskaper.

Var?

Vi kommer till ert klassrum i både årskurs 4 och 5. Bibeläventyret tar totalt 4 timmar per årskurs och detta kan delas upp på 2-4 tillfällen, beroende på vad som passar er. 

När?

Vår erfarenhet säger att det passar bäst att boka Bibeläventyret under vårterminen i fyran och höstterminen i femman. Vi bokar datum som passar er, efter gemensam dialog.

Koppling till skolans styrdokument

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rätts- känsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara icke-konfessionell.
Lgr22

I dagens samhälle, som är präglat av mångfald, är kunskaper om religioner och andra livsåskådningar viktiga för att skapa ömsesidig förståelse mellan människor
Lgr 22

 Syftet med undervisningen i ämnet religionskunskap är sammanfattningsvis att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla:

– kunskaper om religioner och andra livsåskådningar samt om olika tolkningar och varierande praktiker inom dessa,
– förmåga att kritiskt granska frågor som rör relationen mellan religion och samhälle, och
– förmåga att resonera om etik, moraliska frågor och livsfrågor utifrån olika perspektiv
Lgr 22

 

I kursplanen för religonskunskap ingår kunskap om Bibeln och dess berättelser i grundskolans alla årskurser. Ur centralt innehåll för årskurs 4-6:

Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendom, islam och judendom.
Lgr22

Centrala tankegångar med koppling till ritualer, levnadsregler och heliga platser inom kristendom, islam och judendom, till exempel som de uttrycks i berättelser i Bibeln och andra religiösa urkunder. 
Lgr22 sid 190

Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
Lgr22 sid 191

Inför besöket

Ni behöver inte förbereda något, vi kommer med ett färdigt koncept.

Efterarbete

Man får ett material som gör att man kan repetera. Man får också en icke konfessionell barnbibel som får användas enligt skollagen.

Ni kommer också få en utvärdering som tar ca 3 min att genomföra.

För bokning:

Maila er intresseanmälan till vår expedition på  loddebygdens.forsamling@svenskakyrkan.se. Vi hör sedan av oss för att hitta ett datum och tid som passar.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Lina Grimhammar

Lina Grimhammar

Komminister, Löddebygdens församling