Historia och kulturarv

Järvsö kyrka ligger på en alldeles egen ö i älven Ljusnan. Denna ö – Kyrkön – har i nära tusen år varit socknens andliga centrum och är det ännu idag.

I Järvsö finns en stark tradition och känsla för hembygden, men samtidigt också ett aktivt nytänkande och nyskapande. Så var det också 1838 när vår kyrka invigdes av ärkebiskopen Johan Olof Wallin.

Kyrkan byggdes under nödår och det sägs att byggnadsarbetarna gick avsides när de skulle äta sin matsäck. Ingen ville visa hur usel deras kost var. Men en kyrka byggde de, en kyrka fylld av sång och böner, men också med en tro på det omöjliga!

Den tro på framtiden, som våra förfäder och förmödrar hade, präglar också idag bygden. För oss som arbetar i Järvsö församling känns det viktigt att värna om socknens levande traditioner, samtidigt vill vi att kyrkan skall finnas med mitt i vardagen som en naturlig del av livet.

Vårt historiska arv är viktigt. Det är dock inget självändamål, men en god grund för att bygga dagens samhälle och möta de utmaningar vi står inför. Gårdagen formar alltid morgondagen.

Kyrkön

De flesta som besöker Järvsö brukar nog ta med kyrkan i sitt program. Detta med all rätt. Sveriges största landsbygdskyrka är sevärd. Men Kyrkön erbjuder också annat som är intressant även för tillfälliga besökare.

Bron över till Kyrkön

Den sjätte i ordningen

Järvsö kyrkklockor

När klockklangen går ut över Järvsö-dalen rymmer den en lång historia med djup symbolik

600-årig korkåpa från Järvsö

- Svenska Bibelsällskapets julkort

Järvsö-psalmen

Svenska psalmbokens enda psalm för lördags-aftonen har en alldeles särskild historia

"Nya" Järvsöpsalmen

En sensommarpsalm 150 år efter "Det ringer till vila"

Gamla Prästgården på Kyrkön

Kliv in och gör en resa genom tiden. Varmt välkommen till Kyrköns eget historiemuseum. OBS! Till höger om gamla prästgården ligger den bebodda kyrkoherdebostaden, vänligen respektera att detta inte räknas till våra allmänna byggnader.

Runstenen på Kyrkön

Anses som en av Hälsinglands vackraste

När prosten höll på att bli vargmat

Om varggropen på Kyrkön