Ljungs kyrkas inre renovering

Ljungs kyrka kommer att återinvigas 2-3 december 2023

Säkert har många sett sprickorna på väggarna och de slitna mattorna i bänkraderna och mer därtill. Men, nu blir det fint i vår kyrka igen. Många har undrat och frågat vad som skall göras utöver restaurering av det rena slitaget, eftersom kyrkan skall vara stängd nästan ett helt år. Och det är en fråga som är rolig att svara på eftersom det blir en hel del spännande förändringar!

I sakristian, där prästerna byter om, och medverkande ofta samlas innan gudstjänster, kommer det att bli bättre förvaringsutrymmen. Kanske inget som så många kommer att märka? Men, att det inte blir så rörigt med mickar och
sladdar och notställ och annat överallt tror jag många ända kommer att notera.

I koret, längst fram i kyrkan, kommer altarringen att bli flyttbar och möjlig attflytta undan. Den ena upphöjningen, längst in, kommer också att tas bort. Det ger en större yta i koret för körer och musiker. Altartavlan kommer att lyftas fram en liten bit för att slippa fuktskada, och vila mot det gamla altaret.

Det kommer också att bli två nya projektorer som gör det lättare för alla att se text och bild som visas på väggen.

Går vi lite längre ner i kyrkan blir det två stora fria ytor längst ner, då båda de bakre bänkkvarteren kommer att tas bort. Blir vi många kommer det att finnas lösa stolar att ta fram.

Något som jag särskilt gläder mig över är att porten mot havet skall öppnas igen,med glasdörrar innanför, så att vi från kyrkorummet kan se ut över vattnet.

Det lilla samlingsrummet blir större och pentryt placeras där. Det blir också en vikvägg mot kyrkan som ger möjlighet att sitta även i samlingsrummet och vara delaktig i det som sker.

Vi får också två toaletter i kapprummet, så att vi slipper stå i långa toaköer.

En trappa till, upp till läktaren, ger möjlighet att vara fler där uppe. Och, kanske lite lättare för våra musiker att ta sig mellan orgel och flygel.

All dragning av elen ses över, så att vi slipper ljud från lampor och krångel med ljudanläggningen. Det kommer också att bli ny hörslinga. Det skall finnas goda förutsättningar för bättre ljud med dessa förändringar.

Sista gudstjänsten i Ljungs kyrka blir på trettondedag jul den 6/1–23. Då vandrar vi ut ur kyrkan tillsammans efter gudstjänsten och låser den innan vi går. Efter stängningen åker vi till Hemgården och firar stjärnfest tillsammans.

Söndagen därpå börjar vår kyrkvandring. Då får vi fira församlingens huvudgudstjänst i Grinneröd, Forshälla och Resteröd under en tid. Ett par månader i varje kyrka. En otroligt fin möjlighet att samlas tillsammans i alla våra vackra kyrkor. Om renoveringen går som den skall kan vi öppna kyrkportarna i Ljung igen, någon gång i adventstid 2023.

Karin Coxner, kyrkoherde

* * * * * * *

Det kommer att kännas lite märkligt när Ljungs kyrka är stängd för renovering under 2023.

Den är hemvist för många gudstjänstbesökare och en populär kyrka för såväl
dop som vigslar med sitt vackra läge vid den blå havsviken. Den lockar såväl återkommande kyrkbänksnötare som tillfälliga sommargäster till gudstjänstbesök av olika slag.
Men det kommer förstås också att vara spännande och roligt att en mycket välbehövlig och välplanerad renovering äntligen ska sätta igång. Som Ljungskilebo kan det kännas lite jobbigt att den närmsta kyrkan stänger. Var ska vi fira gudstjänst nu? Hur ska det här året bli? Vi kommer dessutom ur en pandemi där vi tappat många gudstjänstbesökare därför att man funnit nya rutiner för sina söndagar.

Hur ska vi hitta tillbaka?

Det finns förstås olika sätt att möta förändringar. Man kan se dem som problem som man måste kämpa med och ta sig igenom, eller så kan man se dem som möjligheter att upptäcka något nytt och få nya perspektiv.

Lite skämtsamt har det kommande 2023 benämnts som “den stora kyrkvandringens tid”, när tanken är att vi ska bege oss till någon av våra andra kyrkor i församlingen för att fira söndagsgudstjänst. En period kommer vi att
mötas för gudstjänst i Grinneröd, en annan i Forshälla och under sommartid i Resteröd. En förhoppning är att vi kommer upptäcka nya sidor av vår församling. Kanske nya sätt att fira gudstjänst tillsammans? Det lokala engagemanget kring våra kyrkor är viktigt men nu kanske vi också kan lägga ytterligare nya perspektiv och engagemang på församlingen som helhet. De som nu har sin naturliga hemvist i någon av våra andra tre kyrkor kommer att få möta nya ansikten och kanske nya former för gudstjänsten.

Parallellt med stängningen av Ljungs kyrka sker också en satsning på att utveckla gudstjänstlivet i församlingen. Det är viktig att hitta rätt och hitta tillbaka efter en pandemi som hindrade oss från att träffas. Söndagsgudstjänster är förstås en viktig del, men vi kanske också kan hitta andra former? Olika typer av veckomässor, till exempel eller kanske en After Work-gudstjänst i Hemgården på fredagen?

Det finns stora möjligheter att utforska olika gudstjänstformer under det kommande året och framöver. Gudstjänstlivet är viktigt oavsett om det sker på söndagen eller någon annan dag. Det finns något fint och gott i att mötas i gudstjänst av olika slag. Jag hoppas att vi ses i någon av våra kyrkor under 2023 och att vi kan få glädjas tillsammans när Ljungs kyrka öppnar igen om något år.

Kristin Egestål, kyrkorådets ordförande

Återinvigning av Ljungs kyrka kommer att ske lördag och söndag 2 och 3 december 2023 (helgen första söndagen i advent)!

Program för denna helg kommer att läggas ut på hemsidan längre fram!