Foto: C-M Gripenhed

Välkommen till Nordens första begravningsmuseum – Skogskyrkogården 100 år.

Nyhet Publicerad

Kyrkogårdsförvaltningen, Ljungby pastorat firar Kulturarvsdagen den 11 september med öppet hus i Nordens första begravningsmuseum på Skogskyrkogården i Ljungby. Där finns en ny minnesutställning rörande Ljungbykonstnärer.

På utställningen visas konstverk i form av tavlor av Albert von Stockenström, Sven, Sigge och Claes Ljungberg, Arvid Åsö, Sigfrid Sjöberg, Christer Ekman, Ernst Lange m.fl.  Utställningen ingår som en del av firandet i Skogskyrkogårdens 100 års jubileum.

I år lanserades även Berättande Kyrkogård där man kan gå sin egen kulturvandring. Till sin hjälp kan man använda h sin mobiltelefon, skanna QR-koder och lyssna till intressanta berättelser om olika levnadsöden i Ljungby stad.

Passa gärna på att besöka det nya konstverket ”Glasängeln” av glaskonstnären Mats Jonasson, Målerås glasbruk.

Fri entré.

Kulturarvsdagen är Riksantikvarieämbetets årliga temadag som infaller den 10-12 september 2021. Årets tema är ”Kulturarv för alla”.

Mer information om övriga evenemang:

Telefon: 0372-671 40, vardagar kl. 10.00 - 12.00.

Öppettider: Lördagen den 11 september kl. 10.00 -12.00.

Plats

Begravningsmuseet är beläget på Skogskyrkogården i Ljungby med adress Donationsgatan 2.

Parkering

Parkering sker vid Donationsgatan eller inne på Skogskyrkogårdens område i anslutning till Annelundsgården. Museet ligger i den röda byggnaden bakom Annelundskyrkan.

Lokalen är bemannad med personal som kan hjälpa till vid entrén för rullstolsburna personer.

Toaletter finns.