Foto: Katarina Sandström Blyme

Grillkol - tjärt besvär för sexorna i Borensberg

Nyhet Publicerad Ändrad

Tänk så mycket gott som kan komma ur en cylinderformad tegelugn. Förutom tjära och grillkol utvinns också kunskap och entreprenörskap i ett samarbete mellan hembygdsföreningen och en skola i Borensberg samt Linköpings stift.

Det började med stubbar och gubbar – och en uppmaning från stiftsantikvarie Niclas Fredriksson. ”Gör ni tjäran, så använder vi den” sa han till männen i Borensbergs hembygdsförening. I början av 2020 åkte de till Ingatorp i Eksjö församling för att hämta kådrika tallstubbar från kyrkans mark.

Medan stubbarna torkade byggdes en tjärbränningsugn som togs i bruk redan förra året. Men invigningen ägde rum 25 maj i år och de som symboliskt fick ”peta in en pinne” i brasan var rektor Dennis Ekstrand från intilliggande Dansäterskolan, biskop Marika Markovits och Niclas Fredriksson.

Skolan och hembygdsföreningen har sedan flera år tillbaka haft samarbeten där man tillverkat grillkol som skolbarnen sedan kunnat sälja för att bidra till välgörenhet och bekosta skolresor. Nu gör de det med kol från en egen tjärugn som står i den vackra ”skolskogen”.

”Det finns många vinster med det här samarbetet. Dels byggs generationsövergripande relationer, dels blir det en del av undervisningen, till exempel i entreprenörskap då grillkolen ska förpackas, marknadsföras och säljas”, säger Dennis Ekstrand.

Hembygdsföreningens Roger Sköld och eleverna har tillsammans tagit reda på saker om den tjärugn som fanns i Borensberg för hundra år sedan, om tillverkningen och hur tjäran skeppades ut i världen – tjära var länge en av Sveriges viktigaste exportvaror.

Historiekunskap är inte allt som kan utvinnas av vetgiriga elever. En av killarna som hälsar på biskop Marika passar på att ställa frågor om religion: ”Vad händer om man svär i kyrkan, blir Gud arg då?”

Biskop Marika svarar att Gud nog inte blir arg men att det låter illa, att det kan såra någon och då får hon följdfrågan: ”Men om man tappar en bibel på foten och det gör ont och man svär till?”

Ett annat vetgirigt gäng är männen från Björsäters hembygdsförening som kommit till invigningen. De har, i samarbete med Niclas Fredricsson, byggt en så kallad tjärdal för utvinning av tjära. De får veta att ugnen rymmer 1 kubikmeter tjärved och att det kan ge upp till 80 liter tjära.

Tjäran används till kyrktak, klockstaplar, träkors, m m. I Borensberg finns Björkhällakyrkan vars klockstapel ska strykas med den lokalt producerade tjäran från skolskogen. När tjäran rinner ur tallveden blir restprodukten kol som det ju också finns avsättning för. En nöjd kund är biskop Marika som lämnade skolskogen med en stor påse prima grillkol.

Text och foto: Katarina Sandström Blyme