Söderköpings barn- och ungdomsverksamhet: Plats för personlig utveckling

Vecka 38 2020 är det biskopsvisitation i Söderköping S:t Anna. En av församlingens största styrkor är barn- och ungdomsverksamheten.

 

Söderköping S:t Anna församling har en minst sagt aktiv barn- och ungdomsverksamhet. Med aktiviteter för alla åldrar har församlingen skapat en påhittig samlingsplats för unga med friluftsliv, skapande, musik, teater och lajv. Under coronatider har ungdomarna dessutom byggt en virtuell kyrka i Minecraft för att kunna umgås lite extra.

Som för många församlingar är gemenskapen viktig. Ungdomarna kan samtala, utveckla sin personlighet och få möjlighet att påverka kyrkans aktiviteter. Maggan Prytz, ansvarig för barn- och ungdomsarbete, och Manoj Kumar, församlingsassistent som arbetar pedagogiskt i ungdomsverksamheten, berättar hur de jobbar med det i församlingen.

– Vi försöker alltid att erbjuda aktiviteter och verksamheter för alla åldrar. Många deltagare som försvinner ett tag från kyrkans aktiviteter kommer ofta tillbaka ett annat år. Då är vi glada att vi har visat att vi finns kvar och håller i verksamheterna så länge vi kan, även under de perioder då vi har få deltagare, säger Maggan Prytz.

Barngrupper, ungdomsgårdar, konfirmation och barnkör är viktiga verksamheter i församlingen. Men även andra inriktningar som konfirmationsgruppen Adventure med friluftsliv i fokus och gruppen Dragon Quest är populära alternativ.

Dragon Quest är en ungdomsgrupp som samlas för rollspel och lajv. Den har ett pedagogiskt syfte där ungdomarna får utrymme att testa på att vara någon annan som man kanske inte vågar i verkligheten. Dessa erfarenheter kan sedan komma till nytta i vardagen.

– Många säger att de känner sig mer säkra i sig själva och vågar mer i skolan när de är aktiva i den här verksamheten. Att de växer som person, säger Maggan.

Personalen försöker se till att utveckla verksamheterna för att både locka fler deltagare och få en mer trivsam aktivitet. Genom att möta nya behov och lyssna på ungdomarnas önskemål görs vissa ändringar inom till exempel kommunikation och planering.

– För ett tag sedan ville vi locka fler deltagare till vår rollspelsgrupp och gjorde därför ett försök att ändra namnet på gruppen för att väcka ett större intresse hos ungdomarna. Den tidigare Väpnarskolan fick det lite mer spännande namnet Dragon Quest. Det gav resultat med ett klart större antal deltagare, säger Manoj Kumar och fortsätter:

– Ett annat exempel är hur vi för något år sedan ändrade tiderna för ungdomsgruppen Nikodemos. Från att hållas mellan klockan 18 och 21 är den nu aktiv från klockan 16 med drop-in till församlingshemmet och avslutas vid klockan 20. Under kvällen tar vi oss tid att laga lite enkel mat tillsammans för att både få en trevlig aktivitet och få i oss lite kvällsmat.

– Tidigare fick många gymnasieungdomar som bor lite längre bort gå och vänta på att träffen skulle börja då det inte var lönt att ta bussen hem. Dötid och ingen kvällsmat blev en dålig kombination, påpekar Maggan.

– Tack vare de nya tiderna har ungdomarna något ställe att gå till direkt efter skolan och det ger även en smidig möjlighet till de som senare vill dra vidare till en annan sport eller kvällsaktivitet, säger Manoj.

– Vi tar många idéer från våra barn och ungdomar. Vi har en öppen dialog med dem där vi både får höra deras respons på våra förslag och där vi låter dem komma med önskemål. Ungdomarna ser att de har möjlighet att påverka, säger Manoj.

– Även Svenska Kyrkans Unga är aktiv med ungdomar i styrelsen och tar en stor del ansvar att driva och planera verksamheten. Speciellt inför evenemang och rollspelsträffar, säger Maggan.

I coronatider försöker ungdomsgrupperna vara ute så mycket som möjligt; vandra, grilla och samtala ute i det fria. När det blir svårt att träffas tar ungdomarna initiativ och ses digitalt istället. Detta inspirerar även ungdomsledarna som har kunnat möta ungdomarna på plattformen Discord. Där blir det en härlig blandning av datorspel, gruppsamtal och andakt.

– Vi har en Minecraft-server där ungdomarna kan logga in och spela. Den har används ännu mer under dessa Coronatider. Där har ungdomarna själva tagit initiativ och byggt upp en minivariant av vår stora S:t Laurentii kyrka. När vi hade andakt kom ungdomarnas små Minecraft-gubbar och satte sig i kyrkan de hade byggt. Så hade vi en trevlig och kreativ andakt tillsammans på denna digitala plattform som gjorde det möjligt för oss att höra, se och prata med varandra, berättar Manoj.

– Vi får även ett annat perspektiv på vad detta sätt kan göra för gruppen. Många ungdomar som inte pratar annars, de vågar plötsligt öppna upp sig jättemycket bakom skärmen.

Linnea Schmeling