Foto: Max Wahlund

Motala ställer om för att hjälpa riskgrupper

Nyhet Publicerad

Runtom i Linköpings stift startar nu initiativen för att hjälpa äldre och sjuka att köpa mat utan att behöva utsätta sig för smittorisk. Motala är en av de församlingar där anställda och frivilliga turas om att åka till affären – som själv gärna vill hjälpa till.

- Det är verkligen roligt att få göra detta, säger Fia Haglund, som i vanliga fall jobbar på Öppna förskolan Lekallén. Nu har Lekallén i likhet med andra verksamheter stängt, och Fia och kollegan Jennie Hovlund är ett av de team som handlar till behövande församlingsbor.

Projektet startade så sent som förra veckan och initiativet togs av diakonen Lena Jansson. Allt började med en förfrågan från en församlingsbo om hjälp att handla.

- Jag tänkte att vi måste hitta en struktur som är hållbar även om vi i diakonin inte kan jobba. Vi kan ju också bli sjuka, säger Lena Jansson.

- Vi måste hitta ett sätt att handla där vi inte behöver lägga ut pengar, utan affären kan fakturera kunden direkt.

Sagt och gjort – Lena tog kontakt med matvaruaffären Östenssons ekonomichef Gunilla Lundberg. Hon kom rakt ut från ett möte där Östenssons diskuterat hur de kunde vara behjälpliga i krisen, och bland annat pratat om att öppna ett snabbspår att handla på faktura. Med några samtal och förankring i organisationen blev det verklighet.

Både Östenssons och Motala församling tipsar nu äldre och behövande om ett telefonnummer till församlingen. Dessa ringer och anmäler att de vill ha hjälp en viss dag, och på morgonen den dagen ringer inhandlingsteamet (som är olika varje veckodag) upp för att ta emot inköpslistan per telefon – allt för att undvika fysisk kontakt så långt möjligt, för säkerhets skull.

- Det är verkligen roligt att prata med dem som vill handla, man märker att de uppskattar hjälpen och även själva samtalet, säger Fia Haglund.

Snart är det dags för nästa team att ge sig ut på shoppingtur. Församlingspedagog Annika Granath och servicemedarbetare Sofia Sjögren från Charlottenborgskyrkan tillsammans med diakonstuderande Helena Borgenback sätter sig i bilen och styr kosan mot mataffären. Det är andra arbetsuppgifter än de vanliga och det blir en del letande i butiken, för det är mycket som ska handlas.

Östenssons personal kommer ut i affären och hejar när de ser Motala församlings röda arbetsvästar. Det märks att de är glada och stolta att kunna samarbeta med kyrkan. Känslan är: Nu är det kris, och tillsammans klarar vi detta och hjälper dem som behöver.

Ansvarig diakon Lena Jansson är öppen för att justera rutinerna om det skulle behövas, framför allt då om efterfrågan skulle bli väldigt stor. Men så länge har projektet fungerat väl med de rutiner som man etablerat. I dag fylls Sofia Sjögrens kundvagn med basvaror, semlor, även en och annan blomma. Det är flera kassar att leverera och de som fått assistans är nöjda och tacksamma.

- Detta är ett lagarbete! säger Lena Jansson.

- Vi i diakonin är med, den lokala livsmedelsfirman, pastorsexpeditionens personal, kyrkoherde, griftegårdschef som är bilansvarig, kanslichefen, distriktens personal – det var tack vare att alla hjälptes åt som vi lyckades få till detta så snabbt.

- Men det jag också vill framföra är att vilka lösningar församlingarna än kommer fram till så är det alltid bara ett litet komplement. Den stora arbetsinsatsen görs av nära anhöriga, goda vänner och grannar. Men om de blir sjuka, eller inte kan hjälpa till, så ska alla veta att man alltid kan kontakta sin församling och höra hur de kan hjälpa.

Max Wahlund