Upptäck Via Sacra med mobilapp

Använd mobilappen Via Sacra som guide till Frälsarkransens pärlor i Domkyrkan.

Frälsarkransen skapades 1995 av biskop emeritus Martin Lönnebo som ett radband för egna tankar, känslor och bön. Frälsarkransen och dess pärlor är den moderna pilgrimens redskap på den svåraste av alla resor – den som går inåt.

I mars 2015 invigdes Via Sacra - Den heliga vägen, som går runt bland Frälsarkransens pärlor i Linköpings Domkyrka. Vandringen består av två bronsplattor samt arton pärlor nedsänkta i golvet i belysta stenkuber. Till vandringen finns nu, förutom textfoldrar, även en app för den som vill fördjupa sin vandring.

Mobilappen Via Sacra finns på svenska och engelska med en karta över pärlornas placering i Domkyrkan, pärlans namn och text och en kort fördjupning. Till varje pärla finns också ett filminslag där Martin Lönnebo guidar oss på vandringen och berättar om varje pärla. Filmerna finns endast i den svenska versionen.

Appen är skapad för vandring bland pärlorna inne i Linköpings Domkyrka, men fungerar även som en meditativ vandring var du än är.

Appen laddar du ner gratis från App Store eller Google Play.

Läs mer om Via Sacra.