Foto: Royne Mercurio

Tobias får energi av musik och teater.

Barn, musik och lite för många getter - allt det ger kraft åt förskolläraren Tobias.

– Det är många saker som ger mig energi, säger Tobias Pihlblad när vi sitter i solen i Domkyrkoparken och pratar. Både att göra saker och att inte göra saker. Det kan ge mig energi att ha en kaffe- och pianodag hemma, men också att stå på scen och spela teater eller att sjunga i olika sammanhang.

Tobias är 31 år och arbetar som förskollärare på Svenska kyrkans förskola Pärlan i Skäggetorp.

– Barnen både ger och tar energi, men dom ger mer energi än dom tar. Alla skratt och fantastiska samtal som vi har tillsammans. Upptäckarlusten som barn har naturligt som vi får bejaka och ta del av. Sen är barnen så finurliga att dom känner av att ”nu har du för lite att göra och då utmanar jag dig”. Och dom stunder när man har lite för mycket och är uppe i varv så kan det komma en liten hand som greppar ens hand och vill sitta i knäet. Och det är nog inte för barnets skull alla gånger.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är två saker som jag särskilt älskar med mitt jobb, berättar Tobias. När man arbetar med barn är det så påtagligt att alla möjligheter finns. Vi kan använda musik för att utforska existentiella frågor eller vi kan använda måleri för att förstå hur kemiska processer fungerar. Och sen är det relationerna både med barn och föräldrar. Att interagera med människor är också en sak som ger mig energi.

Musiken och teatern ger energi

– För mig är musik och teater livsnerven och ett sätt att få uttrycka sånt som talet inte kan. Jag kan ha ett samtal med musiken och bearbeta saker som är svåra att prata om. Om jag får prata med pianot en stund så kan det vara bra sen. Det kan även vara ett sätt att förmedla något till andra. Jag spelade på en ganska ung persons begravning igår och då blir det en form av tröst som inte orden kan ge. Vibrationerna från tonerna gör något med oss.

– Jag har varit med i både nyårsrevyer och Tage-revyerna i Gamla Linköping. Något som jag självklart tackar ja till och sen undrar jag hur jag ska få det att gå ihop med repetitioner, men när man väl står där och repar eller står på scenen så känner man att det ger en otrolig energi av skratt och samspel med publiken.

Tobias berättar att han är uppvuxen ute på landet utanför Stjärnorp.

– Nu är jag tillbaka på landet utanför Ulrika. Där bor jag på en hästgård tillsammans med Pontus som jag har varit gift med i tio år, två hundar, tretton getter och lite höns. Vi bodde mitt i smeten ovanpå H&M i Linköping, men vi insåg att vi i grunden är lantisar. Det är en lugn zon där man kan få bygga upp energi. Vila för mig kan vara att gå mellan kaffekoppen och pianot. Jag dricker kaffe och läser något och får en ingivelse som jag går och spelar och sen tillbaka till kaffekoppen. Att ha det här lugnet och är så viktigt för att få ny energi igen. Sen är livet på landet inte särskilt vilsamt. Det är alltid nåt som behöver fixas. Och alla getter som aldrig är där dom ska vara och som vi jagar upp och ner för backarna. Dom var fem från början. Sen var dom plötsligt åtta och nu är dom tretton. Getförlossningar var inget vi hade räknat med när vi flyttade hit, men det har vi också fått uppleva.

Vad är receptet för en bra sommar?
Att ha några roliga planer, men inte ha för höga ambitioner, utan se vad sommaren bjuder på och att ta dom chanser som dyker upp. Att göra något som utmanar en. Att planera in tid för kaffe och piano och att bada mycket.

Text & foto: Royne Mercurio (ur Liv & Längtan Nr 4 2019)