S:t Hans kyrka

Kyrkan mitt i byn

Sankt Hans kyrka i Linköping är helgad åt aposteln Johannes och har också fått sitt namn av honom. Anledningen är enkel: den konstnärliga utsmyckningen i kyrkan är hämtad från aposteln Johannes' Uppenbarelses bok i Bibeln. "S:t Hans" är helt enkelt en kortare form för "S:t Johannes".

Kyrkan vill vara både vanlig och ovanlig, både jordisk och världslig, både himmelsk och evig. Det är en poäng att S:t Hans kyrka är som alla andra hus i Ekholmen, byggd samtidigt och av samma byggare, och samtidigt alldeles unik både i form och i innehåll. (Fullständig beskrivning finns i kyrkan.)

Hur kommer jag till S:t Hans?

Busslinjerna 5 och 14 i tätortstrafiken har hållplats vid Ekholmens Centrum. Till Centrum hör en stor bilparkering. Sett från busshållplatsen eller bilparkeringen ligger S:t Hans kyrka bakom det stora Centrumhuset. Här finns också gott om cykelvägar som leder rakt fram till kyrkan!

Parkering

Parkering sker på kundparkeringen framför Ekholmens centrum. Där får man för närvarande (april-23) stå 3 timmar gratis alla dagar 05-23. Övrig tid är det avgift, som betalas antingen via en app (Aimo, zonkod 6249) eller via sms (Skicka zonkod, regnr och personnummer till tel 717111. Vänta på bekräftelse.)