Skratt och omtanke i Recyclinggruppen

Det skrattas, bjuds på kaffe och pratas stickmönster när jag kliver in hos Recyclinggruppen i Ansgarskyrkan.

– Vänta en sekund så hämtar jag en kaffekopp till dig, säger någon och skyndar iväg.

Det tar inte en minut förrän jag känner mig som en del av gemenskapen och jag sitter där och mumsar på en hembakt chokladkaka och dricker kaffe ur koppen som nu har anlänt.

Yvonne visar mig olika saker som gruppen skapat. Det är grytunderlägg av återvunnet garn och äppelgrenar, ljusstakar av gamla värmeljushållare, dukar flätade av färgglada plastpåsar. Hon håller upp Susannes ”knyppeltavlor” för att jag ska få bra ljus när jag fotograferar samtidigt som hon berättar om hur Recyclinggruppen startade för fyra år sen.

– Initiativet kom från oss i gruppen.

Vi frågade församlingen om vi kunde träffas här och det var inga problem. Flera av oss kommer först och äter på Gottemat, som är torsdagslunchen i kyrkan. Vi är 20 personer när vi är som mest. En del gör återvinningssaker, andra handarbetar mer traditionellt och några sitter med och fikar och umgås.

"Jag har sytt garntofflor till barnbarnen och deras kompisar i många år. Och det blev massor av små spillbitar av fårskinn över. Nu har jag sytt ihop alla bitarna, stoppat med en gammal innerkudde och baksidan är från en vinterkappa. Allt är återvunnet och nu har jag den som stöd för nacken när jag handarbetar." Gudrun

Det pratas loppisfynd, hur man färgar garn och ”handarbets-armbågar” när Annika som arbetar i kyrkan kommer in och hälsar från en kvinna som brukar vara med på träffarna, men som fått cancer och inte längre kan komma. Stämningen blir allvarlig och omsorgen är påtaglig.

Stickinstruktioner på Youtube

– Stämningen här är rå, men hjärtlig, säger Gudrun. Det är väldigt mycket hjärta och omtanke i gruppen. Vi träffades till och med hemma hos varandra i mellandagarna när det var uppehåll här. Hon berättar också att hon letar idéer på Pinterest och hur hon får hjälp med engelska förkortningar och stickinstruktioner på Youtube.

– Jag har varit med här i ett år, berättar Majbritt. Innan var jag med i en syjunta och där tittade de snett på en om man satte sig på ”fel plats”. Här är det en bra gemenskap. Här visar, tipsar och hjälper alla varandra med mönster och annat.

– Vad har du gjort idag? frågar Gudrun när Agneta går.

– Inte ett dugg och det var jätteskönt! svarar Agneta med ett stort leende.

Text och bild: Royne Mercurio

Recycling-gruppen träffas i Ansgars-kyrkan på torsdagar 13.00-15.00.

Kontakt: MiA Zetterlund 013-30 38 84

"Här är det en bra gemenskap. Här visar, tipsar och hjälper alla varandra med mönster och annat."
Gudrun och Yvonne i Recycling-gruppen