När terminen började spenderade barnen mycket tid på att leta efter insekter och visa
upp dessa för varandra. Det de kom fram till var att vi har många spindlar på gården.
Trots att barnen tyckte det var spännande att leta efter spindlar märktes det att
majoriteten av barnen var rädda för insekter och småkryp. Vi pedagoger observerade
också att det fanns svårigheter för barnen att lösa konflikter och att vara varsamma om
det runt omkring dem. Det märktes i barnens interaktioner med andra barn, insekter och
material. Dessa observationer ledde till projektet Spindeln och Omvärlden framförallt på
de äldre barnens avdelning Diamanten. Projektarbetet tog utgångspunkt i tre
frågeställningar. Hur kan vi använda barnens intresse för spindlar som inspiration till hur
vi ska vara mot varandra? Hur ska vi behandla spindeln för att den ska må bra? Hur
ska vi behandla kompisarna för att dom ska må bra?
• Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla öppenhet, respekt, solidaritet
och ansvarstagande, (Lpfö 18, s. 12.)
• Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för samband i
naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle
påverkar varandra (Lpfö 18, s. 14.)
Vi började projektet med fokus på spindlar och vad de behöver för att överleva och må
bra. Tanken var att om barnen får möta spindlar och lära sig mer om dem kommer
rädslan minska och viljan att vara varsam mot dem att öka.
Vi har tagit till oss fakta och information genom att läsa en faktabok om spindeln och
tittat på filmen ”Djurverket-Spindel” från UR Från filmen fick vi lära oss en teknik för att
hitta spindlar. Barnen har även lärt sig mycket genom de spindlar vi har hittat ute på
gården. Vi har bland annat kommit fram till att de spindelarter vi har på vår gård är
lockespindel, brunspindel och vargspindel. För att tydligt koppla projektet till vardagen
har de olika samlingsrummen fått namn efter de olika spindelarterna.
Genom denna del av projektet har naturkunskap varit central då vi tagit reda på hur
spindeln ser ut, hur den fångar sin mat, vilken färg spindelns blod har, hur många ben
den har och var de kan bo.
Skapande och konstruktion fick stor plats i inledningen av projektet. Barnen har
konstruerat spindlar av olika material som exempelvis träbitar, pärlor, papper, kastanjer
och av sand. Ett spindelnät av garn har även skapats genom att vi har hjälpts åt och
gjort en del var. Efter att barnen tillverkade sina egna spindlar insåg vi att de behövde
någonstans att bo. Det ledde till en diskussion om var spindlar finns och var de tycker
om att bo. Barnen kom med olika förslag där de två vanligaste svaren blev träd och hus.
En grupp skapade tillsammans ett träd genom konstruktion och en grupp fick uppdrag
att konstruera ett hus av papp.
Vidare flyttades fokus på omhändertagande och ansvarskänsla. Litteratur som
användes var sagoboken Lilla spindeln upp och ner som handlar om en spindel som
rymmer hemifrån och möter olika djur och inser att hen trivs bäst hemma.
Massagespindlar köptes in som barnen fick måla. Sedan arbetade vi med dessa genom
att barnen fick öva på att be om hur de ville ha massage men även fråga kompisarna
hur dom vill ha massage. Syftet var att ge barnen möjligheter att på olika sätt få
upptäcka hur vi kan vara mot de som finns runt omkring oss och vilka konsekvenser det
kan få. Spindeln har varit utgångspunkten i detta arbete för att skapa en röd tråd i
projektet. Detta fokus fortsatte sedan under vårterminens fördjupning.
Fördjupningen drogs i gång genom att Pärlans handdockespindel Istarch, som barnen
namngett genom en omröstning, kom och bad om hjälp då han blivit jagad av en fågel
och brutit två ben. Detta ledde till att barnen i olika grupper diskuterade vad som behövs
för att Istarch ska bli frisk igen. Genom omröstningar bestämdes en plats där Istarch
kunde vila i lugn och ro samtidigt som barnen kunde komma dit och hjälpa honom. Här
fick barnen både möjlighet att öva på att samarbeta samt visade barnen förståelse för
vad som kan behövas för att må bra.
I ett rollspel fick barnen möta spindeln och kompisen Bolibompa som hamnat i olika
konflikter. Här fick barnen använda sin fantasi och tillsammans komma på lösningar till
dessa. Detta arbete togs vidare i ett sagoskapande där fantasin utmanades ytterligare.
Barnen skapade även egna spindlar med sig själva i fokus. Varje ben svarade på en
fråga om barnet. Här fick barnen möjlighet att leta fram bilder som passade och öva på
att skriva ner sina svar.