Påsken och livet

Varför firar vi inte påsk på samma datum varje år och vad är grejen med påskriset? Läs om påskens innebörd och traditioner.

Påskens berättelse är berättelsen om att det aldrig är kört. Att bleka vinterspöken åter kan få liv och färg. Att vi kan resa oss efter varje smäll. Att livets trotsighet är en kraft att räkna med. Genom att Jesus uppstår från döden visar Gud att det onda vi gör och som vi ser runt omkring oss hela tiden är besegrat. Vi kan få uppleva förlåtelse och får möjligheten att börja om. Livet har segrat. Det är aldrig kört. Det är centrum i kristen tro.

Påsken infaller på olika datum från år till år men alltid mellan den 22:a mars och 25:e april. Påskdagen räknas ut i relation till vårdagjämningen som är den dag på året där dag och natt är lika långa. På ett kyrkomöte i Nicaea år 325 bestämdes att påskdagen är den första söndagen, efter den första fullmånen, efter vårdagjämningen.

I protestantiska och romersk-katolska kyrkor används den gregorianska kalendern sedan 1500-talet. I vissa ortodoxa kyrkor använder fortfarande den julianska kalendern som infördes av Julius Caesar år 46 f.kr. Skillnaden mellan dessa ligger främst i hur man beräknar skottår vilket gör att de inte ligger i fas med varandra. För närvarande skiljer det sig 13 dagar mellan den julianska och gregorianska kalendern.

Palmsöndagen och stilla veckan

Veckan före påsk kallas för stilla veckan eller passionsveckan. Det är den sista veckan i fastan och dagarna innan Jesus korsfästs. Stilla veckan börjar på palmsöndagen och fortsätter fram till påskafton. Det är den sista veckan i fastan och dagarna innan Jesus korsfästs.

På palmsöndagen handlar bibeltexterna om när Jesus red in i Jerusalem på en åsna. Då togs han emot som en kung av folket som viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna. Under stilla veckan hålls ofta andakter eller gudstjänster som berättar om vad som hände under de sista dagarna i Jesus liv. Det är ett drama som brukar kallas passionsdramat.

Onsdagen i stilla veckan kallas dymmelonsdag. Då bytte man förr i världen ut kyrkklockans metallkläpp mot en kläpp av trä, en dymmel. Då lät klockklangen dovare.

Torsdagen under stilla veckan kallas för skärtorsdagen. Tillsammans med de tolv lärjungarna firade Jesus den  den judiska påskmåltiden till minne av uttåget ur Egypten. Jesus instiftade då den nattvardsmåltid som vi firar än idag. Senare på natten, när Jesus och hans lärjungar har samlats i Getsemane trädgård, grips Jesus av de romerska soldaterna.

På långfredagen blir Jesus dömd till döden. Han får själv bära sitt kors till en kulle utanför staden, och blir korsfärst brevid två rövare.

Påskris och ägg

Påskriset av björk påminner om hur Jesus plågades och torterades när han korsfästes på långfredagen. Traditionen att ta in ris till påsk började i slutet av 1800-talet och tog fart på 1930-talet. Videkvistarna kallas ibland för ”nordens palmer” och påminner om palmsöndagens intåg i Jerusalem.

Det finns flera orsaker till att vi äter mycket ägg under påsken. Ägg är en gammal symbol för liv, vilket passar när vi firar att Jesus uppstått från döden.
Under fastetiden före påsk åt många inte ägg. Och när fastan var slut var det vår, en tid på året när hönorna börjat värpa och det fanns mycket ägg.

Läs mer om påsken på Svenska kyrkans nationella webb.

En hög med små färgglada påskägg.

Hur firar vi påsk?

Vill du fira påsk med traditionell mat och dukning? Här får du inspiration.

Påskens drama

Tankar inför helgen är en blogg med korta predikningar som tolkar söndagens tema och bibeltexter ur ett vardagsperspektiv. Här kan du läsa tankarna om påskens drama.