Foto: Hejdlösa Bilder AB

Om S:t Lars kyrka

S:t Lars kyrka ligger mitt i Linköping, i korsningen mellan Storgatan och S:t Larsgatan.

S:t Lars kyrka är en till utseendet klassisk 1800-talskyrka, med ett tämligen karaktäristiskt torn. I tornet finns ett fint klockspel som spelar för stadens invånare fem gånger per dag. Inne i kyrkan märks först avsaknaden av en traditionell altartavla. Istället finns en "korvägg" i marmor som omsluter nästan hela koret. De tidigare altartavlorna, målade av Pehr Hörberg sitter numera placerade på var sin sida om stora orgeln.

Vid kyrkans tidigare norra porten finns kyrkans dopplats, porten har blivit ersatt av ett glaskonstverk av Staffan Löwstedt.

Längst ner i kyrkan finns församlingsrummet där olika grupper kan träffas och på kyrktorget finns plats för kyrkkaffen m.m.

VILL DU VETA MER ELLER FÅ EN VISNING?

Kontakta Thomas Bernhardsson 013-30 37 60

Församlingsinstruktion

Församlingsinstruktionen berättar om verksamheten i våra församlingar i stan. Du kan läsa den här.

S:t Lars kyrkas historia

På 1000-talet byggdes den första kyrkan där S:t Lars kyrka idag ligger. Här får du en liten guide genom historien.

Kika på S:t Lars kyrka

Här kan du ta en 360° rundtur eller titta på bilder från kyrkan.

Jag heter S:t Lars eller Laurentius

Här kan du läsa legenden om S:t Lars.