Mångfaldskören delar glädje, sång och integration!

Helena Ritzén sitter vid pianot och spelar när Jenni Skogsfors delar ut papprena till den första sången. Det småpratas och skrattas i Gamla domprostgården när Mångfaldskören ska sätta igång. Följ med en gång när Mångfaldskören träffas...

– Det här är min stund, min egen timme i veckan, berättar Clara som varit med sedan kören startade för tre år sen. Jag kom med i Mångfaldskören för att jag kunde både svenska och arabiska och kunde översätta. Jag har bott i Sverige sen 2002 och hjälper till och förklarar nya och krångliga ord. Kören är en bra gemenskap och en social mötesplats där man får hjälp in i det svenska samhället. Alla får vara med. Man behöver inte vara världsmästare på att sjunga, säger Clara, men man får träna rösten precis som man tränar på gym eller går på yoga.

– Mångfaldskören började som ett samarbete med språkcaféet i Tomaskyrkan, berättar Jenni. Musiken är ett bra sätt att lära sig svenska. Inte minst att lära sig betoningar av olika ord. Först sjöng vi bara på svenska, men sen har vi fyllt på med olika språk. Det har varit svenska psalmer, samisk jojk, arabiska, swahili och engelska. Det blir på samma villkor, när vi som har svenska som modersmål får prova på någon annans modersmål. Då får man förståelsen för hur det är att ta in ett annat språk.

Kyrkan behöver Mångfaldskören

Freden ska sprida sig från landskap till alla la la land... Taket lyfter nästan när Mångfaldskören sjunger sin "nationalsång".

– Det är lätt att tänka att kyrkan är den som ska ge något till andra för att hjälpa, tänker Helena, men här är det kyrkan som behöver Mångfaldskören och får ta del av mångfalden. Det är det omvända perspektivet. Mångfaldskören berikar kyrkan och det är det som är integration. Man får lära sig om sig själv när man möter andra.

– Det är lite komplext att se vad Mångfaldskören är, fortsätter Helena. Är det en kör eller är det något annat? Det är absolut ett utforskande och utvecklande av vad det är att vara kyrka. Det har också blivit en plats med ingångar till att vara delaktig i andra delar av församlingen.

– Det är absolut inte en vanlig kör i alla fall, fyller Jenni i. Att vi lagar mat, äter, påskpysslar och planterar vårlökar är lika viktigt som sången. När vi sjunger så finns familjernas barn med och sitter och ritar eller leker. Ibland har vi små vardagsfester med knytkalas där alla kommer med sin mat och vi sitter och pratar, sjunger och dansar. Gruppen är välkomnande, så det är lätt att komma ny in i gemenskapen. I början var det få i gruppen som hade svenska som modersmål, men nu är det blandat och även  olika åldrar, så det är också en ålderintegration i kören.

Hjälp in i svenska samhället

– Det är underbart att få komma hit, säger Albert och ler. Det är skönt att få sjunga. Man slappnar av och glömmer allt annat för en stund. Kyrkan är min storfamilj. När jag kom ensam till Sverige träffade jag folk i kyrkan som var ett stöd för mig. Jag har fått mycket kunskap om svenska samhället. Det är bra att kyrkan finns till för nya som kommer till Sverige. Nu är jag med i församlingsrådet i Domkyrkan, jag är kyrkvärd, jag är med i kaffegruppen och hela familjen sjunger i Mångfaldskören. Det är toppen. ■

Text och foto: Royne Mercurio (ur Liv & Längtan Nr 6 2018)

Mångfaldskören

Kören för dig som vill lära känna nya människor, sjunga sånger från världens alla hörn tillsammans med människor från hela världen. Inga förkunskaper krävs, alla är välkomna! Kören träffas cirka 10 gånger på en termin.