Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Kyrkoårets färger

Det finns en särskild anledning till varför prästen har olika färger på kläderna som används i gudstjänsten. Varje färg har sin egen betydelse.

Kyrkoårets växlingar märks inte bara musik och de texter vi läser utan syns också genom särskilda färger i kyrkorummet. Färgerna kan synas på textilier i rummet, blommorna på altaret, samt på prästens kläder.

KYRKOÅRETS FÄRGER

Kyrkoårets fem färger är vitt, violett, grönt, rött och svart, och var och en har sin egen symbolik.

VITT – GLÄDJE, RENHET

Den vita färgen symboliserar glädje och renhet, känslor som lyfts fram under första advent, jul och tiden efter påsk.

VIOLETT – BOT, ÅNGER

Violett, eller lila, är botens och ångerns färg. Den symboliserar förberedelse och syns därför under advent i väntan på julen och under fastan i väntan på påsken.

GRÖNT – VÄXANDE, MOGNAD

Grönt symboliserar hopp, växande och mognad. Det handlar om att växa andligt och hitta en djupare mening i sin tro. Grönt används under stora delar av trefaldighetstiden.

RÖTT – BLOD, KAMP

Blodets, kampens och martyrernas färg är röd. Den används vid de helger som påminner om apostlarna. Den röda färgen symboliserar också Den heliga anden.

SVART – SORG, DÖD

Svart är sorgens färg och används i kyrkan på Långfredagen till minne av Jesu korsfästelse och död.