Lyssna

Förvaltning och ledning

Välkommen till kyrkoförvaltningen!

Kyrkoförvaltningen omfattar de stödfunktioner som våra nio församlingar behöver. Det gäller t ex ekonomi, personal, begravnings- och fastighetsfrågor, lokalvård, kommunikation och IT samt annan administrativ service. Kyrkoförvaltningen leds av en förvaltningschefen.

Kyrkoförvaltningens övergripande mål

Att tillhandahålla ett professionellt stöd med relevant kompetens som minimerar administrationsbehovet ute i verksamheten och på så sätt frigör resurser till församlingarnas kärnverksamhet. Att tillhandahålla väl genomarbetade och tydliga beslutsunderlag för beslutsorganisationen samt att verkställa och återkoppla fattade beslut.

Linköpings domkyrkopastorat har cirka 230 anställda.

Ledningsgrupp

Ledningsgrupp i Linköpings Domkyrkopastorat består av domprosten, förvaltningschefen och biträdande kyrkoherde.

Medarbetare

Kyrkoförvaltningens medarbetare

Förtroendevalda

Förtroendevalda i Linköpings domkyrkopastorat

Församlingsinstruktion

Församlingsinstruktionen berättar om våra mål och vår verksamhet i våra församlingar i Linköping. ”För att världen ska leva” är den vision som bär församlingsinstruktionen. Du kan läsa den här.