Foto: Royne Mercurio

Domkyrkans torn restaureras

Restaureringsarbetet av domkyrkotornet kommer att pågå i tre år fram till 2025. Då kommer plåt och sten att bytas ut och toppspiran och urtavlor kommer att förgyllas. På den här sidan kan du kunna följa arbetet löpande med information och bilder.

Vad ska göras?

Väder och vind utsätter tornet för stora påfrestningar. Kopparplåten kommer därför bytas ut på hela tornet eftersom plåten har deformerats och sprickbildning har uppstått. Den nya plåten kommer så långt det är möjligt att efterlikna ärgad plåt med karaktäristisk koppargrön färg.

Tornet är uppbyggt med en stomme i tegel från 1700-talet. På 1880-talet kläddes tornet i kalksten. Kalkstenen börjar vittra sönder och närmare 1000 stenar behöver bytas ut med ny kalksten från Borghamn. Förutom murstenar är det ett stort stenarbete med den profilerade takfoten mot plåttaket och rosettfönstret mot väster.

Toppspiran som även den är från 1880-talet ska förgyllas. Detta gjordes senast på 1960-talet. De nuvarande urtavlorna som är från 1968 ska också förgyllas och smide och tornluckor i anslutning till fönster ska målas.

En byggställning utöver det vanliga

– Jag har alltid klättrat i träd och på hustak, berättar Robin Koivula som är ledande ställningsmontör vid restaureringen av domkyrkotornet. Intresset med höjder har alltid funnits där ända sen jag var liten. Så det här jobbet passar mig utmärkt.

Vissa dagar bygger vi en katedral, andra dagar så hugger vi bara sten

Stenhuggargesällerna Johanna och Adine har siktet inställt på att bli Sveriges första kvinnliga stenhuggarmästare – tillsammans!

Bilder och filmer från när Domkyrkans spira lyfts ner

Den 12 september 2023 lyftes domkyrkospiran ner för att förgyllas under vintern. Här kan du se bilder och filmer från arbetet.

Madeleine sätter guld på tillvaron

– Linköpingsborna kommer bli bländade av skönhet när det är klart, skrattar Madeleine Villanyi som är konservator och arbetar med förgyllningen av urtavlorna och spirorna under restaureringen av domkyrkotornet.

Stenen till domkyrkotornet bryts i Borghamn

– Domkyrkans torn är byggt helt i kalksten från Borghamn, berättar Tim Ericsson som är stenhuggarmästare vid Borghamns stenförädling. Det är här de mer än 1 000 stenarna till domkyrkotornets restaurering bryts. Precis som för 150 år sen när tornet byggdes.

Konsten att välja plåt till ett domkyrkotorn

– Målsättningen är att ingen ska kunna se att vi bytt kopparplåten när restaureringen av domkyrkotornet är klar, säger Niclas ”Plåt-Niclas” Bylund som är den som ska byta ut 18 000 kg plåt på taket under tre år.

Domkyrkotornets historia

Det välkända torn som pryder Linköpings domkyrka idag har bara funnits sen 1886.

Bakom det grå planket vid Domkyrkans torn

Inför restaureringen av Domkyrkans torn har en arkeologisk utgrävning gjorts där byggställningarna ska stå.

Följ med upp i domkyrkotornet

Följ med domkyrkovaktmästare Mats Hjort upp i Domkyrkans hemliga rum dit allmänheten inte kan komma.

Domkyrkans hemliga rum

Linköpings domkyrka har en historia som sträcker sig ända tillbaka till 1000-talet. Under sin långa tid har kyrkan genomgått många förändringar, bränder och renoveringar, vilka alla har influerat och format den kyrka vi ser idag. I och med detta, samt det faktum att kyrkan än idag är en levande kyrka med moderna behov, existerar många rum och utrymmen som besökare sällan får tillfälle att se.