Att arbeta med kremation

Ugnarna klickar igång och är redan varma när Peter Anderson kommer till jobbet. Han är först på plats och klockan 06.00 ställer han in den första kistan.

– Vid kremering så är ugnarna runt 800-900 grader varma. När de är avstängda under natten går de som lägst ner till runt 500 grader, så de är aldrig kalla.

Peter jobbar tillsammans med tre kollegor på Lilla Aska krematorium, ett arbete många kommer i kontakt med, men som de flesta vet ganska lite om.

– Det är såklart lite speciellt, men vi som jobbar med det här kan inte delta i sorgen över varje avliden utan måste ha en god arbetsmiljö med glädje och skratt utan att för det göra avkall på etik och värdighet, berättar Peter.

I arbetsuppgifterna ingår inte bara själva kremationen utan också transporter och ansvar som begravningsvaktmästare vid begravningar i Lilla aska.

– Vissa perioder kan jobbet vara jättetufft, speciellt när man har anhöriga eller vänner som har gått bort och nu finns här i lokalerna. Det blir ju dock så, precis som för ambulanspersonal, poliser, brandmän, läkare och så vidare, att när man jobbar med människor i sorg och människor som har gått bort så lär man sig att ta på en skyddsbarriär. Man lär sig att hantera det svårhanterliga och göra sitt jobb, för det måste ju göras. Vi är professionella i det vi gör.

Text & foto: Axel Arkstål (ur Liv Längtan Nr 6 2019)

Hur går en kremation till?

Efter ett dödsfall ska, enligt begravningslagen, den avlidne antingen jordfästas eller kremeras så snart som möjligt dock senast inom en månad. I Linköping sker kremationer på krematoriet i Lilla Aska.

Griftegårdsverksamheten

Linköpings domkyrkopastorat ansvarar för Linköpings centrala griftegårdar, griftegården i Lilla Aska och kyrkogården i Landeryd.