Ingmaries hjärtbild
Foto: Ing-Marie Näslund

Retreater

Församlingen erbjuder två retreater under terminerna. Tillsammans i Tystnad – Endagsretreat & Stilla helg - Helgretreat

Tillsammans i Tystnad – Endagsretreat

Församlingen erbjuder ett antal endagsretreater under terminerna – en dag som går i

tystnadens tecken – och som vi kallar ”Tillsammans i Tystnad”.

”Tillsammans i Tystnad” är alltid på en lördag och det är i någon av  församlingshemmen, samt kyrkorna, som vi håller till. Tiderna är oftast mellan kl. 09.30 till ca kl. 16.00.

Detta är en dag då du kan pröva vad tystnaden har att ge just dig.

Ofta stannar vi upp inför något tema som vi bär med oss under dagen genom meditationer, andakter och egen tid.

Under dagen bjuds det på mat och kaffe, så dagen är kostnadsfri.

Är man nyfiken vad ”retreat” är så är detta en dag och ett bra tillfälle att pröva på hur det är att vara tillsammans under tystnad.

”Tillsammans i Tystnad” erbjuds nu under våren i Ramsberg:

6 april ”Vad har hänt?”

Anmälan till Ing-Marie Näslund

ing-marie.naslund@svenskakyrkan.se

Ansvarig för både ”Stilla helg” och ”Tillsammans i Tystnad:

Stilla helg - Helgretreat

”Stilla helg” är en helgretreat där vi är tillsammans under tystnad.

”Stilla helg” är tid för eftertanke och stillhet, en paus i livet. Pausen som motpol till aktivitet. Eller som ett medvetet valt tillfälle till eftertanke och fördjupning.

”Stilla helgen” vill ge oss möjlighet till vila och möjlighet till eftertanke och

fördjupning.

Helgen ordnas två gånger per år – en på våren och en på hösten och då oftast

på Finnåkers kursgård.

Man betalar en reducerad summa för helgen som är från fredag lunch till och med strax efter lunch på söndagen. Summan beror på om man är medlem i församlingen eller inte. Och man har eget rum med toalett och dusch (om inget annat har överenskommits vid anmälan).

”Stilla helger” under 2024 erbjuds på Finnåker:

17 - 19 maj  ”Bara hos dig”  (Fullbokad)

20 - 21 sep ”Kom till ro min själ”

Anmälan till Elsie Sjöö – elsie.sjoo@svenskakyrkan.se