Foto: Sven Carlsson

Boken om Linde bergslags församling är färdig

Tillsammans unika. Linde bergslags församling, dåtid, nutid och framtid. Boken om församlingens verksamhet har nu kommit från tryckeriet.

Nu är den här, boken om Linde bergslags församling. Namnet Tillsammans unika är den devis som församlingen jobbar efter, eller som det står i förordet av kyrkofullmäktiges ordförande Maria Lagerman, kyrkorådets ordförande Bengt Isman och kyrkoherde Monica Wallsten: Tillsammans skapar vi en mosaik av mänskligt liv. I församlingen får vi vara tillsammans, i församlingen får vi vara unika.

Ett Kyrkoår skildras

Boken har skrivits av den lokale journalisten och författaren Göran Karlsson och bilderna har tagits av Rolf Karlsson, Bildmakarna. De båda har fångat ett kyrkoår med start från advent och julfirandet. Berättelserna, skildringarna och intervjuerna löper sedan över de stora kristna högtiderna där både församlingsanställda, frivilliga och förtroendevalda får komma till tals. Läsaren får följa med på stora kyrkliga handlingar såsom dop och vigsel, men också i mer vardagssituationer bland syföreningar, barngrupper och körsångare. Slutordet är skrivet av biskop Mikael Mogren och här finns förutom reportage också faktainslag om de olika kyrkliga traditionerna samt en ordlista.

Pressrelease

Fredagen den 14 december 2018 kom boken direkt från bokbinderiet i Västerås till församlingens café S:t Mary Kingsgården där författaren, fotografen samt representanter för redaktionsgruppen: Christina Dahlström, Bengt Isman och Maria Lindstedt (samtliga från församlingen) samt Greger Nilsson väntade tillsammans med kyrkoherde Monica Wallsten och representanter för lokal media.

dåtid, nutid och framtid

Bokens hela titel lyder Tillsammans unika, Linde bergslags församling, dåtid, nutid, framtid. Författaren Göran Karlsson beskrev syftet med boken:

- Från början tänkte vi oss en historisk beskrivning, men när vi började bolla idéer och upplägg kom vi fram till att det var verksamheten som ska beskrivas.
Han är mycket nöjd med samarbetet med redaktionsgruppen och hur alla i församlingen ställt upp för intervjuer, bilder och fakta.

Också kyrkorådets ordförande Bengt Isman uttryckte sin glädje över boken och förklarade hur redaktionsgruppen arbetat, och hur det ibland hamnat i smådetaljer som om man får kasta risgryn på brudpar eller inte.

- Jag hoppas boken kan ses som inspiration, inte bara dokumentation, sa Bengt Isman.

försäljning

Boken säljs i den lokala bokhandeln och senare också i församlingens egen verksamhet S:t Mary.