En kupad hand håller ett glasklot. Blå himmel i bakgrunden.

Diakoni - Socialt arbete

Diakoni är Svenska kyrkans sociala arbete och betyder omsorg och respekt för varje människa. Utgångspunkten är glädjen och kärleken från Gud.

Mötesplats med diakonimottagning

kom och ta en kopp kaffe och träffa oss diakoner och andra. Det finns även diakonimottagning samtidigt för dig som lever i en ekonomisk utsatt situation.  Vi erbjuder stöd och råd i ekonomiska ärenden, hjälp med kontakt med myndigheter och socialt stöd.

Diakonimottagningen är öppen:

Dag: Tisdag

Plats: Församlingshemmet Lindesberg

Tid:  9:30-11:30

Dag: Torsdag

Plats: Guldsmedshyttans  församlingsgård

Tid: 10:00-12:00

Kontakt:

Susanne Diakon

susanne.lindblom@svenskakyrkan.se

Lite mer om diakonin:

Diakoni kan beskrivas som den kristna tron omsatt i praktisk handling.

Sopplunch tisdagar jämna veckor kl. 12:00

Någon håller fram en skål soppa. På förklädet står det Sopplunch.

Sopplunch i församlingshemmet

Jämna veckor på tisdagar serverar vi sopplunch kl.12:00 i församlingshemmet i Lindesberg. Vi startar dagen med en andakt som går i psalmernas tecken och sedan äter vi tillsammans.

Sociala Stiftelsen

Sociala stiftelsen behöver stöd genom ditt bidrag. De skänkta pengarna går direkt till behövande, ingen administrationskostnad tas ut!

Om du vill skänka pengar kan dessa sättas in på församlingens

BG 5003-9130 Märk betalningen "gåva Sociala Stiftelsen".

Du kan även swisha in din gåva  till nummer: 1233663317

Diakonalverksamhet i församlingen

Frivilligverksamheten

Syföreningar

Syföreningar Missionsarbetskretsenoch Torphyttans syförening. Träffas regelbundet och har en gång om året sin stora gemensamma och populära syföreningsauktion vars intäkter går till ekonomiskt stöd till olika hjälporganisationer.

Födelsedagsfester

Vi bjuder in till födelsedagfest när man fyller 80 och 85 år,.

Några personer sitter och samtalar inomhus.

Leva vidare

LEVA VIDARE grupp startar i februari Att mista den som stod en nära kan kännas svårt. Att då få dela tankar och känslor med andra som är i liknande situation kan göra sorgen lättare att bära. Vi träffas vid 6 tillfällen och vi samtalar om hur det var för dig