Hjärtum - Ljungskile

Hjärtum är nu en hjärtpunkt för nutida pilgrimer. Agneta Riddar har vandrat hela vägen – på mer än ett sätt.

En fot framför den andra, tempot är lagom, fötterna bara går. Göran strax framför, Karin bakom. Solen värmer behagligt, vinden rufsar om håret lite lätt. I fjärran hörs en traktor brumma fram över fälten, en trädgårdssångare kvittrar efter sällskap. Grusvägen är behagligt lättgången, den slingrar sig fram i det böljande landskapet, snart når vi in i skogen. Vi går i tystnad.

Meditationsordet vi fått med oss är andlighet, ett av pilgrimsprästen Hans-Erik Lindströms nyckelord. Vila i dig själv, sa ledaren till oss, känn dig förankrad i dig själv. Kropp, själ och ande. Vi får vara närvarande i nuet, här och nu. En inre vandring. Så vill man beskriva pilgrimsvandringen, vandringen där de existensiella frågorna får plats.

En pilgrimsvandring ska kunna ge en ytterligare dimension som kultur eller friluftsvandringen inte erbjuder. Det kan ju ändå hända att helgens tipspromenadsvandring får en andlig dimension, precis som det är med livet självt. Men pilgrimsvandringen ska erbjuda verktygen för att hjälpa oss vandrare till reflektion och andlig fördjupning.

Målen för pilgrimsvandringar har genom historien varit heliga platser där man upplevt sig komma närmare det gudomliga, t.ex. Santiago de Compostela eller Trondheim (dåvarande Nidaros). Men idag kan det vara femtimmarsvandringen mellan Grinneröds och Hjärtums kyrkor.

Många nutida människor vill ge sig ut på pilgrimsvandring. Bort från stress, ljudbrus, alla måsten. Man vill axla ryggsäcken, ge sig ut i skog och mark, på kortare eller längre vandringar och kanske få en skymt av det som finns bortom det synliga, det som vi inte har tid med i vardagen.

I Ljungskile har vi arbetat med pilgrimstanken nu i några år. Vi ville lyfta upp vår pärla, Resteröds kyrka, som är Bohusläns äldsta, som alltid varit i bruk. Dit har människor vandrat i mer än tusen år! Men vi ville också knyta samman pilgrimsmål i hela Uddevalla kontrakt, så vi kunde vandra till varandra.

Vi ville skapa närhet och samarbete mellan människor, där vi kunde använda pilgrimstanken som verktyg. Till detta fick vi EU-pengar, Svenska kyrkan i Ljungskile var projektägare och jag blev projektledare. Vi har haft stor glädje av våra pilgrimsleder (som ibland sammanfaller med andra leder). Vi har gjort många kortare vandringar – men också flerdagsvandringar. I höstas kom det till och med en grupp danska pilgrimer på besök för att vandra med oss.

Den nya vackra leden mellan Grinneröd och Hjärtum kommer betyda mycket, tror jag. Ibland är ju gränserna (församlingar, kommuner, län) så onödigt stora, så det är roligt att kunna knyta band mellan oss.

Med den lilla ledsträckan på 1,7 mil så knyter vi samman Nutida Pilgrimers ledsystem i Uddevalla och Orusts pilgrimsleder med hela det stora ledsystemet, Olovsvägarna.

Vill du få fortlöpande information, gå in på vår hemsida, nutidapilgrimer.se och anmäl att du vill få vårt nyhetsbrev!

Agneta Riddar