Pilgrim med geocach

Upptäck Västerlandas pilgrimsled på ett nytt sätt. Det finns mer för den som ser.

Sju gömmor utmed leden leder till huvudgömman. Men gömmorna kan även sökas var för sig. I varje gömma finns något att reflektera över, för att fördjupa den inre pilgrimsvandringen.

Många har redan upptäckt Västerlandas egen pilgrimsled, från Sankt Olofs källa till bygdens kyrka. Orsakerna kan vara många. Och får vara det.

Men stigfinnarna ville att den verkligen skulle få vara en led för nutida pilgrimer, för att genom vandringen upptäcka det som är större och se klarare på det som är mindre. Att den yttre vandringen trampar takt med den inre och hjärtats puls tankar hjärnan fri till nya tankar. Vandra livet. Leva vägen. Tid för smak. Tid för doft.

Gömmorna finns där. Nära, men ändå så man måste söka. Mer än det som syns, närmare än man tror. Tillgängliga för alla, men inte så man snubblar på dem. Inget man hittar i soffan. Stövlarna måste på.

På samma sätt med det som är mer. Som också finns i gömmorna. Jag kommer att tänka på den gamla psalmen i kyrkan: "Sökas skall Kristus, om Kristus skall finnas, sökas av innersta hjärta och själ. Säljas skall allt, om den pärlan skall vinnas, som lägger grund för vårt eviga väl."

Som så ofta finns det två diken. Antingen att ha utförsäljning av pärlorna – med risken att de uppfattas som billiga utan värde. Eller så håller man pärlan för sig själv.

Tur att det finns en väg. En pilgrimsväg där den som söker kan finna. Utan krav, men dyra pärlor. Det finns alltid mer att se. Men bara för den som tittar. Alla kan se jorden. Men den som ser upp ser himlen.

Carl-Henrik Karlsson

Om geocaching

Geocaching är en GPS-stödd variant av skattjakt utomhus. Med hjälp av GPS söker utövarna skatter (så kallade cacher) vars koordinater är utlagda på internet.

(GPS – Global Positioning System)

Se film för att lära mer och komma igång. Se även webbsidan för geocaching i Sverige, samt deras folder.