Integrationsarbete

Svenska kyrkan i Lilla Edet

Stöd och råd för nyanlända och flyktingar

Svenska kyrkan i Lilla Edet samarbetar med Lilla Edets kommun för att öka integration och stödja nyanlända och flyktingar att etablera sig. På kommunens integrationscentrum kan man få råd och stöd för det mesta som kan vara svårt i ett nytt land och kultur.

Ni kan även kontakta diakon Merja Elina Andersson per mail eller telefon vid behöv av stöd och rådgivning.

Juridisk rådgivning

Svenska kyrkan i Lilla Edet är även medlem i Asylrättscentrum, en föreningen för juridisk rådgivning i asyl och flyktingfrågor i Västsverige. Genom föreningen har vi tillgång till en jurist för rådgivning, vilket vi fått glädje av flera gånger. Asylrättscentrum är en ideell förening som bildades 2013 med syfte att verka för att tillhandahålla juridisk kompetens för att säkra rätten till asyl och uppehållstillstånd på annan grund.

Samtal om tron på olika språk

Många som kommer till Sverige har funderingar om tron. I Svenska kyrkan erbjuder vi en plats där trons frågor kan samtalas kring. Vi erbjuder även en kurs i kristen tro, Al Massira, på många olika språk enligt efterfrågan. Är du intresseras kontakta Diakon Merja Elina Andersson.

Gemenskap

Församlingens gemenskap är öppen för alla. Vi har många tillfällen där vi erbjuder gemenskap och möjlighet att möta andra kring ett kopp kaffe eller ett samtalsämne. Gudstjänsterna är öppna för alla. Vi har även många möjligheter att engagera sig, göra skillnad i andras liv och hitta sin plats att vara aktiv. Det mår man bra av. Vill du veta mer, eller vill få hjälp att hitta en gemenskap där just du kan finnas med kontakta Diakon Merja Elina Andersson.