En präst håller fram nattvardskalken och en person doppar sin oblat.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Församlingspräst

Ledig tjänst - komminister, 100% tills vidare

Längtar du efter att fler kommer till tro på Jesus och växer i tro? Drömmer du om en fördjupad församlingsgemenskap – med familjer och människor i alla åldrar?

Välkommen som församlingspräst till Hjärtums församling! Här ber och arbetar vi – ideella, förtroendevalda och anställda – med kyrkan mitt i byn, både målmedvetet och i en trosviss anda för att alltfler i alla åldrar ska upptäcka evangeliet, få en personlig relation med Jesus och komma in i en varm gemenskap med mässan som församlingens självklara centrum och bönen som livsnerv.

Vi tror därför att du:

· brinner för att människor ska upptäcka Jesus och få en personlig relation med honom
· har lätt att få kontakt med människor i alla åldrar och livsomständigheter – inte minst barn och familjer – och förmåga att föra dem närmare trons centrum
· vill arbeta med gudstjänsten och mötet med Kristus och varandra i den som församlingens självklara mittpunkt
· vill arbeta för att fortsätta utveckla församlingens liv
· vill och kan göra en prästs alla uppgifter i trohet till Jesus
· Har en god förmåga att arbeta både självständigt och i arbetslag

Självklart är du prästvigd och behörig att utöva prästämbetet i Svenska kyrkan. För tjänsten krävs också att du har B-körkort och tillgång till egen bil.

Hjärtums församling är en del av Lilla Edets pastorat, som består av tre församlingar i natursköna Göta älvdalen mellan Trollhättan och Göteborg. Även om Hjärtum är din huvudsakliga arbetsort och platsen där du har ditt arbetsrum, har du viss tjänstgöring i hela pastoratet, där du är en av fyra präster.

Lilla Edets pastorat vill, med ett bibehållet och självklart centrum i Kristus, bygga för framtiden på flera olika sätt. Vi arbetar därför för att göra alltfler delaktiga, skapa nya kontaktytor med människor i bygden och bli alltmer närvarande i människors vardag också på kreativa och nytänkande sätt. Som en del i det äger pastoratet en begravningsbyrå som drivs i bolagsform.

Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten för tjänsten. Tillträde efter överenskommelse. Vi ser gärna att den som erhåller tjänsten delar församlingens liv också lediga söndagar.

Upplysningar: Kyrkoherde Marcus Stille, 0520-49 47 02.
Facklig företrädare, KyrkA: Ib Pihlblad, 0703-06 66 44.

Välkommen med din ansökan inkl. löneanspråk till: lillaedet.ansokan@svenskakyrkan.se

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.